De Aldi-klant vindt even scherpe prijzen in de Delhaize. Dat is de boodschap van een opvallende campagne van de supermarkt Delhaize.

Van onze redactrice



'Dezelfde prijs als bij Aldi. Hier is het beter.' Wie deze dagen door een Delhaize-winkel loopt, kan er niet omheen. Bij tal van 365-producten staan bordjes die de klant erop wijzen dat ze bij Aldi niet goedkoper af zouden zijn. Het 365-merk is het goedkoopste segment van Delhaize, nog onder de producten van het huismerk. In bijna alle winkels hangen de flyers er al. Waar ze nog niet hangen, zullen ze binnenkort verschijnen.

Wij namen de proef op de som en vulden ons boodschappenwagentje met tien veelgebruikte voedingswaren. Van de bliktomaten tot de yoghurt was de prijs inderdaad tot op de cent gelijk, voor exact dezelfde hoeveelheid in Aldi en Delhaize. Dat kan geen toeval zijn. Sinds afgelopen mei hebben de vijfhonderd producten van 365 dezelfde prijs als die bij Aldi.

'We volgen die prijzen nauw op', zegt Liesbeth Rogiers van Delhaize. 'We hebben het imago nogal duur te zijn. Daarom hebben we het afgelopen jaar heel hard gewerkt om onze prijzen te verlagen. Daar willen we op deze manier onze klanten bewust van maken.'

Test-Aankoop noemde Delhaize onlangs nog de duurste supermarkt. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat klanten minder trouw zijn aan hun supermarkt en intensiever vergelijken. Het is geen schande meer om de goedkoopste producten te willen. Ook op de parking van de Aldi zie je tegenwoordig BMW's en Mercedessen.

Vandaar dat Aldi het eerste onderwerp van de vergelijking is, maar niet het enige. Ook met de Lidl wordt een kleiner aantal producten vergeleken. Daar gaat het specifiek om merkproducten, die Delhaize ook dezelfde prijs heeft gegeven als bij de concurrent. Dat gaat dan van Knorr-soep tot pampers. Het gewone huismerk Delhaize wordt vergeleken met merkproducten, waarbij de klant volgens Delhaize gemiddeld vijftien procent goedkoper af is.

Volgens Delhaize zijn de prijsvergelijkingen geen willekeurige steekproeven, maar zijn ze wetenschappelijk opgebouwd. Wekelijks worden de prijzen van 140 winkels vergeleken. Alleen producten van gelijke hoeveelheden en identiek niveau worden vergeleken.

De bewering dat het in Delhaize beter is, slaat dus niet op de kwaliteit. Voor zover de kwaliteit van de 365-producten meetbaar is, is die vergelijkbaar met die van de Aldi-producten. De aardbeienconfituur bijvoorbeeld die we kochten in beide winkels, bestaat voor vijftig procent uit vruchten.

Waarom beweert Delhaize dan wel dat het bij hen beter is? 'Naast de concurrentiële prijzen bieden we vele andere zaken. We hebben een aangename winkel en een grote versafdeling. We hebben nog niet veel reacties gehad, maar enkele klanten lieten toch weten dat deze slogan bevestigt wat ze al jaren weten. Namelijk dat ze bij ons voordelige prijzen en grote kwaliteit vinden.'

De rechtstreekse aanval blijft opmerkelijk, ook al omdat de chique Delhaize en de sobere Aldi een heel verschillend profiel aantrekken. Met de stunt hoopt Delhaize nieuwe klanten te werven. Maar de goede verstaander begrijpt dat Delhaize vooral ook zijn huidige klanten niet wil verliezen. De 365-producten maken tegenwoordig zo'n vijf procent van de omzet uit. Voorheen was dat maar de helft daarvan.