Showroom Belgium maakt goeie indruk op London Fashion Week
Foto: Marleen Daniëls
Voor het eerst trok een delegatie Belgische ontwerpers in samenwerking met het Flanders Fashion Institute naar London Fashion Week. Niels Peeraer, Sofie Claes (van Wolf), Cédric Jacquemyn, Valeria Siniouchkina (van Omsk) en Alice Knackfuss (van A.Knackfuss) maakten een goeie indruk.

London Fashion Week is van oudsher een modeweek waar veel jonge designers op af komen. Ze worden er ook gesteund, onder meer door het New Gen-project dat mee gesponsord wordt door de Britse modeketen Top Shop. Inspirerende kracht achter dit project is Sarah Mower, toonaangevende modejournaliste bij style.com en iemand die jong talent al jaren erg genegen is. Door een contact tussen Mower en Agnes Wené van het FFI kreeg het project Showroom Belgium groen licht. Een opsteker voor de deelnemende designers die vorige seizoenen enkel hun werk konden tonen in Parijs.

Showroom Belgium kreeg een plek in het Somerset House en zat daardoor knal in het zenuwcentrum van London Fashion Week. Geen betere locatie te bedenken, want hier moet iedere journalist passeren om de accreditatie op te halen en dagelijks squatten modeliefhebbers van overal er omdat er altijd wel iets bijzonders in de centrale tent gebeurt. Eve-Marie Kuijstermans van het FFI beaamde dat alles goed zat: “We hebben dit nooit meegemaakt. Zoveel volk dat hier de voorbije dagen voorbijgekomen is. Ongezien in Parijs. En interessante mensen ook. Pers én buyers.”

De collecties dan.

Cédric Jacquemin had een herenlijn klaar die vooral focuste op hoogwaardige materialen en een bijzondere snit. Hij gebruikte bijvoorbeeld Peruviaanse baby-alpaca voor een lange, aaibare, grijze mantel en een mix van zijde en kasjmier voor een gebreide pantalon. Een zekere etnische touch is de ontwerper niet vreemd. En er is al succes mee gemoeid. Zijn lijn ligt momenteel in topwinkels als IT in Hong Kong en Ra Antwerpen én Parijs.

De Girls from Omsk-lijn is sinds twee seizoenen volwassen geworden en heet nu gewoon Omsk. Ontwerpster Valeria Siniouchkina weet wat haar klant boeiend vindt: leuke prints op mooi geknipte T-shirts bijvoorbeeld, maar ook sweatshirts (iets waarmee de Girls-lijn altijd scoorde) en tops die ongewoon ogen door de details (kogelhulzen als zakjes). “We zijn iets minder niche”, wist Valeria, “maar onze identiteit blijft dezelfde; we blijven geboeid door de Russische cultuur en door reizen. Dit keer staat Tbilisi, hoofdstad van Georgië, centraal in de collectie.” Omsk heeft intussen ook een mannenlijn.

Alice Knackfuss studeerde mode in Munchen en werkte nadien met onder meer Kris Van Assche. Ze woont in Brussel, waar ze voor Hunting & Collecting al een installatie met haar werk bedacht. Ze deed eerder al mee aan het modefestival in Hyères en in Londen presenteerde ze haar eerste volwaardige collectie. De kleren? Een dameslijn gebaseerd op het mannenhemd. Met als opvallendste variant: een hemd dat jurk wordt.

Niels Peeraer wist ons vorig jaar al in te pakken met zijn afstudeerproject aan de modeafdeling van de Antwerpse academie, maar sindsdien heeft hij niet stilgezeten. Hij wordt ondersteund door de conceptstore Ra en mocht daar al eens zijn werk tonen, maar de leren accessoires die hij in Somerset House zette, zijn nieuw. Heel conceptueel van sfeer, maar wel verrassend. En allicht een succesnummer op de Japanse markt.


 


Wolf

Voor Sofie Claes van de Wolf-lijn begon het seizoen met een foto van een vriend. Die had rotsen gefotografeerd in de Ardennen en daarmee is de ontwerpster aan het spelen gegaan. Het resultaat is een interessante print op broeken. Verder mooie lange mantels met een soort sjaalkraag waar je alle kanten mee op kan, en een vormentaal geïnspireerd is op het werk van Malevich. “Ik heb mijn jasjes en mijn hemdjes geometrisch geknipt”, vertelt Sofie. “Zelfs in de basics zitten subtiele lijnen.” Ze heeft voor het eerst ook enkele juwelen ontworpen. Het resultaat oogt misschien een tikkeltje klassieker dan voorheen, maar Wolf is zeker een collectie die vakmanschap uitstraalt. En is dat niet eigen aan het dna van de Belgische designers?