De meest recente en hopelijk laatste ontwikkeling in de Opel Antwerpen saga is het absurde verhaal begin november over onderhandelingen met het Chinese CHTC Zhengzhou Hi Tech Vehicle Company als kandidaat overnemer-investeerder van de fabriek.


Chinese "onderhandelaars" hadden enkele goedmenende Vlaamse Europarlementsleden kunnen overtuigen van hun goede bedoelingen en plannen om de fabriek over te nemen en er jaarlijks 300.000 oude Astra modellen te bouwen. Onder andere voor export naar China. In China ligt de prijs van een middenklasse auto zoals de Opel Astra ruim 2000 euro lager dan de productiekosten in Antwerpen, plus 25 per cent invoerrechten, transport kosten en Opel licentierechten.
De voor de hand liggende weigering van GM om in dergelijk avontuur te stappen wordt door de promotoren van een Chinese overname gezien als een "flagrant met de voeten treden van de meest elementaire wetten met betrekking tot de concurrentieregels". De houding van GM was vervolgens aanleiding voor een "oproep en formele vraag aan de EU Commissie tot dringende tussenkomst" en verzoek voor een "halt aan de grote miskenning van de EU regels door General Motors".
De Chinese kandidaat is volgens de promotoren " een opkomende fabrikant". In werkelijkheid is CHTC een totaal onbekend bedrijf dat nooit een auto of vrachtwagen heeft gebouwd. De stad Zhengzhou telt 2 producenten van personenwagens, 1 bus fabrikant en 1 vrachtwagenfabrikant. Geen daarvan onder de naam CHTC of met bindingen met een bedrijf met die naam. De Chinese statistieken vermelden geen enkele inschrijving van een voertuig geproduceerd of verkocht  door een bedrijf met die naam.
 

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig