André Duval: Cannes-Kenner
André Duval en zijn motor, op dewelke hij naar Cannes gekomen is Foto: Steven Van Dingenen
Steven Van Dingenen, één van onze bloggers op het reclamfestival in Cannes en Client Service Director bij het Antwerpse reclamebureau Mia, sprak met een één van de grootste en belangrijkste mensen uit de Belgische reclamesector: André Duval. Hij gaf zijn visie op het festival...

André Duval wordt dit jaar 57, even oud dus als les Lions zelf. Hij is de derde en laatste in mijn rij van interviews. Wat is zijn visie op het festival en hoe heeft hij het zien veranderen? Het eerste interview dat we via twitter hebben vastgelegd…

Dag André! Hoe vaak ben jij al naar Cannes gekomen?

Goh Steven, ik ben de tel een beetje kwijt. Ik denk 27 of 28 keer. Ik ben in mijn carrière maar 2 keer niet kunnen komen door omstandigheden. Ik ben begonnen als Account, daarna baas van een bureau (TBWA), daarna als ondernemer van een jonge start-up (Duval Guillaume), een creatief prijzenbeest en nu als oude ervaren rot met een zitje in de raad van Publicis.

Het festival 27 jaar geleden: was dat te vergelijken met wat het vandaag is?

Nee, helemaal niet. Toen ik pas kwam, waren er maar zo’n 3.000 à 4.000 creatieven van over heel de wereld. Het werk was voornamelijk gefocust op print en een beetje film. Film kwam hoofdzakelijk uit de grote landen: USA, Frankrijk, … België deed hier gewoon niet aan mee omdat we geen film makten. VTM bestond nog niet hé. Vandaar dat alle aandacht naar print ging. Daar ging het vooral over ‘craftmanship’. Hoe goed en mooi was een idee uitgevoerd. Ook photoshop was er niet … dus het vakmanschap was heel belangrijk.

Over wat gingen de seminaries dan? Ik kan me voorstellen dat er minder baanbrekend nieuws te vertellen is dan vandaag

Heel eenvoudig: er waren geen seminaries. Die zijn pas midden jaren ’90 gestart. Geen seminaries, ook geen adverteerders. Wat hadden die hier te zoeken? Het was de hoogmis van creatie, voor en door onze sector.

Vind je de aanwezigheid van adverteerders een goed idee? Er zijn er vandaag ook weinig…

Absoluut! De adverteerders moeten meekomen! Dat was ook een logische evolutie. De eerste reden waarom ze meekomen is ‘bonding’. Het is een fantastische manier om je klantenrelatie te versterken. De tweede reden is veel fundamenteler. Vroeger was je als reclamemens een begrip. Je had kennis die jouw klant niet had. Je kom hem bijna letterlijk zeggen: ‘Klant, je moet dàt doen. Waarom? Omdat ik het zeg’. Die tijd is helemaal gedaan. Dankzij de digitale revolutie leven we met dezelfde vraagstukken en dezelfde tools. Dat heeft van alle marketing- en communicatieverantwoordelijken bij adverteerders dezelfde vakmensen gemaakt die wij zijn. Met dat verschil dat wij het uitvoeren. Agentschappen moeten hun klanten uitnodigen, maar de economische realiteit laat dat niet altijd toe. Tot voor een paar jaren kwamen we met een heel grote delegatie van Duval Guillaume naar hier: mensen van ’t bureau én klanten. Deze trips kosten een bedrijf al snel 100.000 tot 300.000 euro! Dat is pure ‘out of pocket’, gewoon minder winst. In tijden die moeilijker zijn is het dus logisch dat daar op bespaard wordt.

Wat betekent Cannes voor jou? Wat maakt het zo speciaal dat je het niet wil missen?

Het festival is één grote brainstorm! Hier wordt zoveel interessante informatie gedeeld, hier wordt zoveel goed werk getoond: je kan niet anders dan bevlogen en geïnspireerd terugkeren naar België (en er een jaar lang op teren). Als je dat niet voelt, dan ben je volgens mij geen echte reclamemens. Bovendien wordt je jaloers. Je wilt zelf op dat podium staan, de beste zijn. Dat drijft je! Cannes kan je samenvatten als: op slippers, relaxed, veel werk, klanten, talent en ‘get excited’!

Hoe is ons vak in de afgelopen jaren geëvolueerd?

Bijna iedereen zal zeggen ‘de digitale revolutie’. Alle mogelijkheden die erbij zijn gekomen zijn eindeloos. Maar nog belangrijker is de filosofie erachter. Vroeger, in de klassieke communicatie, moesten we altijd mensen storen. Of ze nu iets lezen, radio luisteren of TV kijken: elke keer moesten we hen onderbreken om er een commerciële boodschap tussen te plaatsen. We moesten dus eerst ‘sorry’ zeggen en zorgen dat we iets kwalitatiefs aanbieden, daarna moet het interessant genoeg zijn om mensen de boodschap over te brengen. Dat is een kust, een ambacht. Het liep via broadcast media: van 1 naar many. Dat is vandaag helemaal anders. Je onderbreekt mensen niet meer, ze kiezen zelf waar ze voor open staan, waar ze op ingaan. Je krijgt ook een echte verbinding met merken. Het gaat niet meer over ‘oh, dat was leuk gevonden’, maar ‘die betekenen echt iets voor mij’. Het product dat je verkoopt wordt op die manier de communicatie zelf. We zijn weg van die ene broadcast-context en zitten nu met veel meer contexten, omgevingen, mogelijkheden.

Je bent er zelf sterk mee bezig. Dit interview bv. hebben we via Twitter afgesproken.

Klopt: je moet alle evoluties volgen. Doe je dat niet meer, dan ga je dood. Bovendien moet je zien dat je minstens even scherp blijft dan je klanten… en liefst nog iets scherper. Pas op: het is niet omdat ik alle nieuwe ontwikkelingen volg, dat ik er aanbevelingen over kan geven. Dat is nog iets helemaal anders. Ik kan nadenken over strategie en insights, over hoe je makkelijk mensen bereikt en overtuigd. Maar de laatste stap: via welke kanalen gaan we dat doen… daar durf ik me niet meer over uitspreken. Omdat al die contexten zo ingewikkeld zijn geworden én zo groot in aantal is dat een vak op zich!

Wat is het meest memorable dat je in Cannes gebeurd is?

Dat moet Guillaume zijn. We kenden elkaar natuurlijk al van onze stamkroeg in Brussel, maar elk jaar leerden we elkaar in Cannes veel beter kennen. Daar is Duval Guillaume dus uit ontstaan!

Waarom zouden mensen in België die dit interview lezen volgend jaar zelf naar Cannes moeten komen?

Omdat het voor elk profiel een hoogmis is van kennis en creativiteit. Ik ben hier geweest als account, als creatief (ja, ik ben eigenlijk AD van opleiding), als manager van een bedrijf en altijd heeft het me iets bijgeleerd! Of je nu goeie creaties wilt maken of een bedrijf groot maken: Cannes is onmisbaar

De toekomst van Cannes is dus verzekerd. Hoe zie jij jouw toekomst?

Duval Guillaume is nu mede eigendom van Publicis, en ik ben Chairman van Duval Guillaume en Publicis. Ik wil me sowieso blijven focussen op het werk en van dichtbij de revolutie die we vandaag meemaken volgen! Het wordt nog boeiend…

Bedankt, André.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig