Wie dacht dat we het alfabet braafjes verder zouden afgaan om de generaties te benoemen, heeft het mis. De Generation X hebben we gehad, de Generation Y bonkt aan de deuren van het bedrijfsleven en daar komt nu al de Generatie F aangestormd. De generatie met andere woorden die opgroeide met het ‘F-word’: Facebook.

Onlangs las ik een mooie column van de bekende business goeroe Gary Hamel. Een erudiet professor met wiens werk menig manager groot geworden is. Op de Management Innovation eXchange gaf hij toe dat veel van zijn theorieën die de Fortune 500 bedrijven toepassen, niet langer valabel zijn. De F-Generatie heeft van zijn werkgever heel andere eisen dan de Generation X en zelfs dan de Generation Y, waarvan we toch ook al een en ander gewend zijn.
Volgens Hamel zal deze nieuwe generatie werknemers op het werk eenzelfde sociale omgeving verwachten als op de sociale contact van internet. Bedrijven zullen daar rekening mee houden, zeker als er straks een krapte in de arbeidsmarkt gaat omdat de ‘baby boomers’ straks met pensioen gaan.
Wat het meeste onder druk komt, is de hiërarchie en de manier waarop werknemers gewaardeerd worden. De Generatie F gaat er van uit dat ieder idee gelijk is. Een goed idee van een werknemer is even veel waard als dat van een baas. Ervaring gaat op de schop: als je op Youtube een filmpje plaatst, vraagt niemand of je wel filmschool gevolgd hebt. Voor de Generatie F is dat ook niet belangrijk, wel hoeveel mensen het filmpje goed vinden. Met een dergelijke ingesteldheid zal hiërarchie ook niet iets zijn wat opgelegd wordt, maar een gegeven dat spontaan groeit. Werknemers zullen ook zelf hun taken kiezen: die zaken waar ze zelf in geïnteresseerd zijn, of waar ze zelf denken hun grootste toegevoegde waarde te hebben.
Hamel stelde alles samen 12 karakteristieken op voor de attitude van de Generation F van digitale inboorlingen. Karakteristieken die ze meenemen naar hun werkomgeving. Goed voor bedrijfsleiders om nu al rekening mee te houden wanneer deze jongeren straks in het bedrijfsleven binnenstromen. Het DNA van deze generatie is volgens Hamel heel anders dan het DNA van het gemiddelde Fortune 500 bedrijf. De human resources managers gaan hele boeiende tijden tegemoet.