Stevia, de zoete belegging
Foto: 1
Ook in woelige markten zijn er uitzonderlijke beleggingen te vinden. 2012 was het jaar van de doorbraak voor stevia op de beurs. We kijken wat de toekomst in petto heeft voor de zoetstof.

Het zijn onzekere tijden voor beleggers. En dan drukken we ons nog voorzichtig uit. Op alle fronten dreigen gevaren voor de markt. Gaat de euro overleven? Zal de Fed opnieuw stimuleren? Stevent China af op een harde landing? We kunnen zo nog wel een tijdje doorgaan met het opnoemen van de onzekerheden. Trouwe lezers van onze column weten inmiddels dat dit negatieve sentiment juist het koren op de molen is voor de beurs. Iedere week zoeken de koersen hogere regionen op want we beklimmen weer de spreekwoordelijke ‘muur van zorgen’.

Wat ons ook opvalt, is dat beleggen enkel nog vanuit macro-economisch perspectief wordt bekeken. We beleggen vandaag liever in de globale trends. Dat klinkt in theorie fantastisch, maar in praktijk is het een uiterst moeilijk gebeuren omdat je met zoveel factoren rekening moet houden. En zelfs als je denkt alle ingrediënten te hebben verzameld, dan komt er iedere week wel weer een nieuw globaal probleem bovendrijven. Beleggers zijn hierdoor het micro-economisch niveau compleet uit het oog verloren. De kleinere beurssegmenten met een apart groeiverhaal, de niches in de markt die minder afhankelijk zijn van externe factoren.

Nochtans waren niches in de jaren voor de crisis ‘the place to be’ om de grootste rendementen te behalen. Tenminste, als je de juiste niche wist te vinden. Uiteraard kunnen we de globale schuldencrisis niet zomaar wegcijferen, maar we blijven de zaken positief bekijken: de wereld zal niet vergaan. Daarom blijven we kijken naar kleinere segmenten die kunnen floreren, ondanks de financiële malaise. Gezien onze expertise in grondstoffen en technologie, zijn we meestal opzoek binnen deze deelgebieden.

Vorig jaar stootten we op een nieuwe niche die aan de vooravond van een gigantische doorbraak stond: stevia! De natuurlijke zoetstof verkreeg in november 2011 de goedkeuring van de Europese commissie om verwerkt te worden in voedingsmiddelen die bestemd waren voor de Europese markt. Dat was voor ons het officiële startschot om te investeren in stevia. Aan de start gingen echter al enkele maanden studiewerk vooraf. Stevia was geen nieuw product. Elders in de wereld werd de zoetstof al decennia geconsumeerd. Er was dus voldoende bewijsmateriaal dat de nieuwe zoetstof ook in Europa een goede kans op slagen had.

Bovendien bevatte stevia enkele belangrijke eigenschappen voor de gezondheid van de Europese consument: nul calorieën, verlaagt de cholesterol, stabiliseert de bloeddruk, vermindert het glucosegehalte in het bloed, … Stevia kan een belangrijke bijdrage leveren in de bestrijding van de ziektes van de 21ste eeuw (obesitas, suikerziekte, …). Daarenboven is het lekker, zo blijkt uit persoonlijke smaaktesten. Tot op vandaag zoeten we onze kop koffie met stevia en gebruiken we de zoetstof in diverse bereidingen.

Stevia is een blijver, wat voor ons een extra groeipotentieel impliceert. Ons studiewerk leverde op dat de steviamarkt al sinds 2006 aan een internationale opmars bezig was. De eerste doorbraak kwam er in 2008, toen het label ‘veilig’ op steviaproducten werd geplakt door de voedingscommissie in de VS. Dit werd bevestigd door de cijfers uit de industrie. In 2006 werd er voor 750 ton stevia wereldwijd verhandeld, terwijl dit cijfer in 2010 al op 3500 ton (285 miljoen dollar) uitkwam. Volgens de nieuwste statistieken en verwachtingen zal de globale markt voor stevia in de komende jaren uitgroeien tot een wereldwijde miljarden business. De groei van nieuwe steviaproducten is ronduit indrukwekkend (zie bijhorende grafiek).

De weg lag open voor een geweldige lancering van stevia in Europa. En het werd ook een overrompelend succes. Al snel lagen diverse stevia producten (suiker, chocolade, koekjes, …) in de winkelrekken in België en Nederland. Lifestyle TV-programma’s sprongen de nieuwe zoetstof en bekende TV-koks, waaronder Piet Huysentruyt, maakten hun favoriete gerechten klaar met stevia. Er werden zelfs volledige TV-documentaires gewijd aan het nieuwste zoetmiddel. Suiker had er een nieuwe en geduchte concurrent bij.

We hadden tijdens ons studiewerk ook de belangrijkste beursgenoteerde spelers in kaart gebracht. Naast giganten zoals Coca-Cola of Pepsico, kwamen we uit op de kleinere steviabedrijven zoals PureCircle. Maar beleggers moesten er aanvankelijk niet veel van weten. Ondanks onze uitgebreide analyses, bleek dat we in een lege woestijn riepen. En toegegeven, de eerste maanden waren niet gemakkelijk. Het aandeel van PureCircle viel terug van 120 pence naar 80 pence. Toch hielden we koppig vast want ons studiewerk leverde koersdoelen op tot 300 pence.

In 2012 veranderde het aandeel van koers. Beleggers hadden begrepen dat stevia in Europa niet zomaar een hype was, maar wel eens een blijver kon worden. Spoedig werden de weerstanden in de grafiek van het aandeel opwaartse doorbroken, waarna het hek van de dam was voor PureCircle. In de eerste helft van 2012 schoot het aandeel door van 90 pence tot boven 200 pence (+120%). Dit terwijl de traditionele aandelen gemiddeld zo’n 10 à 15 procent stegen over dezelfde periode. Het aandeel PURE belandde zelfs in onze TOP 5!

Zo ziet u maar, micro-beleggen werkt nog altijd! Wie een nieuwe trend op het spoor is en grondig studiewerk verricht, kan (mits stalen zenuwen) nog altijd gigantische rendementen behalen, ondanks de wereldwijde schuldencrisis. We durven zelfs nog een stap verder te gaan: net door de crisis vallen er nog grotere rendementen te behalen omdat amper iemand durft te kopen in het huidige klimaat. Het slimme geld kan hierdoor nog goedkoper aandelen oppikken. Laat de crisis u niet afschrikken van nieuwe kansen die zich voordoen in de markten.

Wat stevia betreft, voorzien we een aanhoudende groei in de komende jaren. In 2013 komen de belangrijkste frisdrankmerken met stevia-varianten naar de markt. Ook verwachten we de eerste kant-en-klaar gerechten terug te vinden in de koel- of diepvriesschappen van de supermarkten. De waarderingen van bepaalde stevia-aandelen zijn niet meer zo goedkoop als een jaar geleden, maar als de verwachte groei doorzet, zit er nog aardig wat rek in voor de komende jaren. Onthoud: goede niches zijn goud waard!

De auteur is gediplomeerd beleggingsadviseur en oprichter van de advieswebsite Slim Beleggen. Hij publiceert deze column in eigen naam. Slim Beleggen publiceert 4 analyserapporten: het Goud & Zilver Rapport, het Technologie Rapport, het Grondstoffen Rapport en het Groeimarkten Rapport. Daarnaast publiceert Slim Beleggen een gratis nieuwsbrief.
Twitter:
@SlimBeleggen