Beursintroducties: het kan weer
Foto: SNAP IPO op Wall Street (bron: Flickr)
Nu beleggen weer hip en trendy wordt, trekken steeds meer bedrijven naar de beurs. Dit hebben we al eens eerder gezien.

Het zal u vast niet ontgaan zijn: steeds meer bedrijven trekken naar de beurs. Of beter, we lezen steeds meer berichten over bedrijven die naar de beurs trekken. Dat we steeds meer over beursintroducties, ook wel bekend als IPO’s (Initial Public Offering) lezen, verbaast ons niets. Beleggen mag weer. Sterker nog, beleggen is een must geworden. Met de ultralage rente is sparen geen goed optie meer om vermogen op te bouwen. Geld moet actief aan het werk gezet worden, wil het meer geld gaan opleveren. In je luie stoel achteroverleunen, zit er niet meer in, wil je op je oude dag nog over een stevig appeltje voor de dorst kunnen beschikken. Het lijkt er dan ook op dat de aandelenbeurs definitief het juk van zich heeft afgeschud.

Dat werd eerlijk gezegd ook weleens tijd. Het negatieve imago van de beurs, dat in de volksmond vaker bestempeld wordt als een plek voor gokkers, is simpelweg onjuist. De beurs is een mechanisme om kapitaal te investeren in bedrijven. Omdat bedrijven in de meeste gevallen productieve activa zijn, levert een investering op termijn rendement op. Enerzijds in de vorm van winstrendement, op de (hogere) prijs van de aandelen als gevolg van de toename van de waarde (van de productie), maar anderzijds – en nog belangrijker – in de vorm van dividend. Het dividend is een uitkering van een deel van de winst die een onderneming maakt. Kortom, met een investering in een aandeel heeft weinig met gokken te maken, maar alles met uw geld aan het werk zetten. Toegegeven, het risico is hoger dan andere producten, zoals een spaarrekening. Maar dat wil daarom nog niet zeggen, dat het om een wilde gok gaat. Daarvoor kan u terecht bij casino’s of loterijen.

Nu het brede publiek oog krijgt voor de beurs zien ook bedrijven hun mogelijkheid om een beursnotering aan te gaan, stijgen. Immers, door de toegenomen vraag naar aandelen, is er ook ruimte voor nieuwkomers. Maar daar vormt zich wat ons betreft ook meteen een probleem. De vraag naar deze IPO’s wordt steeds groter, omdat beleggers (vooral degene met minder ervaring) op deze trein willen springen. Want op de eerste handelsdag schiet een aandeel meestal omhoog, omdat de vraag groter blijft dan het aanbod. In positieve beurstijden, zoals vandaag, schieten de IPO’s veel hoger omhoog dan in minder goede beurstijden.

Voor een vergelijkbare periode, moeten we al 20 jaar terug in de midden, naar de tweede helft van de jaren negentig. Ook toen was de beurs in trek bij het grote publiek, en waren IPO’s een ronkend succes onder de steeds groter wordende groep beleggers. Het was iedere keer raak, als je had ingetekend op een beursintroductie. Echter, hoe hoger de aandelen omhoogschoten op hun eerste handelsdag, hoe dichter de piek van de markt naderde. Bovendien was het rendement op deze IPO-aandelen in het eerste jaar na van de handel, niet bepaald geweldig. Op de onderstaande grafiek, komend van The Wall Street Journal, is duidelijk te zien dat IPO’s ten tijde van marktpieken, een slechte ‘nasmaak’ krijgen.

Schermafbeelding 2017-04-03 om 18.41.42

Dit beeld van IPO’s en hun rendementen, verandert compleet in tijden van mindere beursperiodes. Zo kan u eveneens zien dat beursintroducties na een bubbelperiode, bijvoorbeeld in de periode 2002 tot 2006, of 2012 tot 2014, de resultaten van de eerste beursdag ‘ondermaats’ zijn. Maar 12 maanden na de lancering doen deze aandelen het dan weer overwegend goed, met meer dan 30% rendement gemiddeld.

Het beeld van explosieve IPO’s hoort met andere woorden bij periodes dat de beurs richting een top evolueert. En explosieve IPO’s, die zien we tegenwoordig steeds vaker. We kaartten eerder al eens de heftige eerste beursdag van het aandeel SNAP, het moederbedrijf van de populaire social media app Snapchat. Of meer recent, de IPO van Canada Goose, het populaire winterkledingmerk. Het laat zien dat beleggers weer zin hebben in risico. Vooral als je dit soort actie afzet tegen eerdere bekende IPO’s, zoals die van Facebook of Google, die verre van een succes waren. Ook dichter bij huis is dit fenomeen gaande. Bekende namen zoals Takeaway of Basic Fit hadden enkele jaren terug te weinig interesse kunnen opwekken voor hun aandelen. Tegenwoordig vinden ze een gretig publiek aan kopers op de beurs.

En de waslijst van aangekondigde beursintroducties, lijkt me de maand aan te dikken. Populaire producten of diensten, zoals Spotify, Airbnb, Uber of Dropbox, allemaal namen die bij een breed publiek een belletje doen rinkelen, en tegenwoordig ook de investeringsappetijt aanwakkeren.

Onze ervaring met IPO’s gaat inmiddels ook twee decennia terug. Het inspelen op succesvolle beursintroducties, is een moeilijk gegeven voor de gemiddelde belegger. Vooral omdat de koersen op een korte periode alle kanten uitschieten. Wie niet razendsnel kan handelen, loopt meestal het risico om de aandelen op een verkeerd moment te kopen, met alle gevolgen van dien voor de toekomstige rendementen op uw investering. Wij laten de meeste IPO’s aan ons passeren, of het beursklimaat moet dermate slecht zijn, dat we rustig een nieuw aandeel kunnen oppikken, zonder alle heisa. Verder toont het huidige klimaat voor IPO’s aan, dat de beurs in een volwassen stadium zit. Zoals we vorige week reeds aantoonden, kan dit nog wel even duren, maar de onvermijdelijke top lijkt hoe dan ook in de maak. Zorg dat u profiteert van het positieve beursklimaat, maar blijf waakzaam voor turbulentie. Want die volgt sowieso een keer in de komende maanden.

De auteur is gediplomeerd beleggingsadviseur en oprichter van de advieswebsite Slim Beleggen. Hij publiceert deze column in eigen naam. Slim Beleggen publiceert 4 analyserapporten: het Goud & Zilver Rapport, het Technologie Rapport, het Grondstoffen Rapport en het Groeimarkten Rapport. Daarnaast publiceert Slim Beleggen een gratis nieuwsbrief.

Like ons op Facebook: SlimBeleggen -- Volg ons op Twitter: @SlimBeleggen

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig