Singapore calling
Foto: Maarten Van Laere
Ik ben deze week in Singapore voor de belangrijkste technologiebeurs in Zuid-Oost Azië, CommunicAsia. Hieraan nemen we nu al voor de vierde keer deel. De beurs loopt van dinsdag tot en met vrijdag.

Waarom Singapore?

Zonder enige twijfel is Singapore mijn favoriete stek in Azië - zeker op het vlak van zakendoen. Singapore wordt vaak Azië voor beginners genoemd. Als eerste kennismaking met de regio is Singapore een goede startplaats. Zelfs voor jonge technologiebedrijven, mits de juiste voorbereiding en begeleiding. Singapore heeft een hoge Westerse mentaliteit wat het eenvoudiger maakt om te starten voor iemand die Azië niet kent. Ook de grote expat community is een troef. Voor een appel en een ei kan je naar overal in de regio vliegen met lowcost maatschappijen à la Ryanair. Maar hier bewijzen ze dat lowcost wel samen kan gaan met een glimlach en service en dat voor een lagere prijs per flown mile dan Ryanair.

Regelmatig krijg ik de vraag waarom wij niet meer of dezelfde inspanningen doen in onze regio, maar het gaan zoeken in het verre Azië. Vrij eenvoudig: het verschil in perceptie, schaalgrote en dynamiek in de regio.

Laat mij dit even illustreren. Wij hebben een product dat mobiele operatoren toelaat om hun gsm-masten op verschillende niveaus te gaan bewaken: service niveau vanuit perspectief van de eindgebruiker, systemen, omgeving, beveiliging, onderhoudsactiviteiten, herstarten vanop afstand ... Voor de verkoop aan een bedrijf zoals Belgacom moeten we dezelfde inspanningen doen als voor een operator in Maleisië. Even moeizaam nota bene. Toch is er een belangrijk verschil: als ik een ontmoeting heb op hoog niveau heb met een operator hier in de regio dan heb ik al direct een streepje voor. Want ik ben speciaal voor hem vanuit het verre Europa gekomen met een vlucht van 12 uur of meer achter de kiezen. It makes a difference. In het andere geval heb ik meer dan waarschijnlijk een file op de E40 overleefd.

 

In Singapore hebben ze hun crisis al gehad

Belangrijkste motivator is natuurlijk de potentiële uitkomst waar schaalgrootte legio is. In Indonesië gaat een operator voor een 100.000 gsm-masten, Proximus heeft er daar nog geen 5% van. Bovendien verwacht men in Azië om bediend te worden door een lokale partij die u vertegenwoordigt. Vrij logisch, op die manier doe je iets concreet voor de welvaart van je eigen regio. Of zoals een andere CEO mij onlangs tijdens een etentje vertelde: in Europa importeren we niet enkel technologie van buiten onze regio maar laten we die ook nog implementeren door consultants die met een toeristenvisum in Europa verblijven. Als dat klopt... Misschien tijd dat wij eens iets leren van Azië?

Op het vlak van telecom zit Azië nog altijd in een groeifase, terwijl de markt in Europa toch al verzadigd is. Niet voor niets is deze regio belangrijk voor telecomfabrikanten - lees soms zelfs van levensbelang. Bijkomend feit is dat de regio veel minder hard getroffen werd door de huidige crisis dan Europa. In Singapore hebben ze hun financiële crisis gehad in 1998 en daaruit hebben ze hun lessen getrokken. Geen wonder dat de grote lokale banken er beter voor staan dan hun buitenlandse concullega's.

Tijd om onze stand te gaan inspecteren. Mijn grote vraag is altijd: in welke staat is ons materiaal toegekomen? I know it's all about packaging - daarover meer in een volgende post.