Wat ooit in 2004 in Australië ontstond als een vriendengrapje is inmiddels uitgegroeid tot een internationale organisatie ter bestrijding van prostaatkanker. Op ludieke maar doeltreffende wijze laten mannen in november hun snor groeien als uitgangspunt om de discussie over prostaatkanker en gezondheid aan te zwengelen en fondsen te werven.

Dat mannen meer dan vrouwen hun gezondheid verwaarlozen is een feit. Onder vrienden en aan de toog hebben ze het wel over iets anders dan een uitgesteld bezoek aan de dokter of de twijfels of het fysiek allemaal wel zo goed gaat.

De Movember-organisatie pakt dit op een frisse en motiverende wijze aan door sinds 2003 in de maand november campagne te voeren met een snor als symbool.

Wie al een snor heeft scheert hem begin november af en begint aan een nieuwe snor, de snorloze man laat een snor groeien. De bedoeling is dat de snor de tongen losmaakt, dat er virtueel actie gevoerd wordt, vrienden of collega's groepjes vormen en er een soort positieve competitie ontstaat om het grootste bedrag bijeen te werven.

De mannen schrijven zich in op de website www.movember.com en worden hierdoor een Mo Bro. Vrouwen doen er meestal alles aan om een snor te vermijden maar kunnen wel sympathiseren, hun mannen motiveren en een actieve Mo Sista worden.Zelf ben ik ook solidair en heb me alvast ingeschreven. Ook meedoen? Hier kunt u zich inschrijven.

De actie, die in zijn eerste jaar 54.000 Australische dollar opbracht, groeide uit tot een wereldwijde snorrenbeweging. Vorig jaar lieten vier miljoen deelnemers in 21 landen zich sponsoren voor een totaalbedrag van 409 miljoen euro. België was goed voor 140.000 euro.

Met de opbrengst ondersteunt Movember dit jaar het TIGER-programma, dat testfases voor teelbalkanker organiseert, en het onderzoek van professor Johan Swinnen, hoofd van het departement oncologie aan de KU-Leuven.

'De actie is begonnen lang voor snorren hip werden en zal ook na de hype blijven bestaan', zegt Mark Leruste van de Movember Foundation aan persagentschap Belga. Deelnemers moeten volledig geschoren beginnen op de eerste november. De snor mag niet doorlopen in baardgroei op de kin of in bakkebaarden. Tot nu toe hebben Ironman Frederik Van Lierde, VRT-presentator Siegfried De Doncker en paraglider Thomas de Dorlodot hun deelname als ambassadeur van de actie bevestigd.

Nog goed om te weten: Brussels Airlines gaat binnenkort twee vliegtuigen met snor de lucht injagen en gaat alle Mo Bros en Sistas een kortingscode geven om met hen mee te vliegen.