Reclame met liefde
Foto: Big Thank You, één van de winnende campagnes op de John Caples International Awards in New York.
Christoph Vandewiele is samen met 2 collega's uit de reclamewereld, Klaartje Galle en Tim Driesen, net terug uit New York. Hij was er naar aanleiding van de John Caples International Awards. Deze prestigieuze awards bekronen 's werelds meest creatieve Direct Marketingcampagnes. Christoph bespreekt enkele winnende cases...
Big Thank You – Telecom New Zealand
 
Het grootste telecombedrijf van Nieuw Zeeland wou “Dank U” zeggen aan haar trouwste klanten. Dit gezegd, zorgde hun reclamebureau voor bedankingsbriefjes. Maar dit waren niet zomaar brieven met daarop een simpele “Dank U” gedrukt… Wat hebben ze dan wel gedaan? De werknemers van Telecom hebben allemaal hun persoonlijke bedankingsberichtje geschreven op één groot doek. Echte berichtjes, oprechte bedankingen. Al deze handgeschreven berichten werden dan opgestuurd naar de klanten. Online konden ze op een microsite naar een filmpje kijken van hun eigen tekstje en tegelijkertijd kiezen uit een klein geschenkje.
 
Vraag je je af waarom ik dit een goede campagne vind? Omdat het maar zelden gebeurt dat een groot bedrijf op een eenvoudige en eerlijke manier zijn trouwe klanten durft bedanken. En soms is een eenvoudig “Dank U”-briefje in de brievenbus voldoende…
 
Unexpected luggage – Spanair
 
De luchtvaartmaatschappij Spanair wilde een kerstgroet sturen naar al haar klanten, maar ook naar het grote publiek. Daarom creëerde de luchtvaartmaatschappij een surprise party op de bagageband. Het feest werd gehouden voor de passagiers van een vlucht die om middernacht landde op kerstavond. Op het feest vonden de passagiers een aantal onverwachte bagagestukken terwijl ze stonden te wachten bij hun aankomst. De luchtvaartmaatschappij had geschenken, die individueel gericht waren aan elke passagier persoonlijk, op de lopende band geplaatst voordat de echte, ingecheckte bagage naar buiten kwam. Bij de verbaasde passagiers brak spontaan applaus uit toen zij hun cadeautjes vonden. De luchtvaartmaatschappij filmde de gebeurtenis, plaatste dit op YouTube en deelde het filmpje via Facebook en Twitter. 
 
Laat ons eerlijk zijn: het is een mooi gebaar op zich, maar doordat de kijkers van het filmpje dit verhaal sympathiek genoeg vonden om het te delen met hun vrienden, ging de boodschap veel verder dan de mensen op die specifieke vlucht en kon Spanair mensen over de hele wereld bereiken. In de eerste 48 uur werd de video meer dan 100.000 keer bekeken. 
 
Weet je, de tijd dat reclame bestond uit het versturen van je boodschap naar de consument en dan vlotjes hopen dat hij zomaar je product zou kopen ligt ondertussen al ver achter ons. Gelukkig maar… en gelukkig beginnen ook meer en meer merken dat door te hebben en beseffen ze dat respect tonen voor je klanten de beste manier is om echt op te vallen tussen alle andere boodschappen. Meer van dat!
 
Bekijk hier de andere winnaars
 
Christoph Vandewiele - @xtph