Mag ik het ook nog graag doen ?
“Jongeren kiezen wat ze graag studeren. En verder nog wat hun omgeving hen adviseert.” Misschien moeten we nog maar eens goed nadenken over hoe we jongeren zover krijgen dat ze ‘graag’ associëren met IT? Foto: Wim Gelders, expert in IT dienstverlening en communicatievaardigheden
Ik geef al enkele jaren workshops aan jongeren, maar toch wist ik het gisterenavond niet zo goed.Ik ben tenslotte 45. En ik mag dan wel veel studies doornemen, workshops aan jongeren geven en ervaringen uitwisselen met collega’s, ik moet toegeven: ik kan eigenlijk niet écht weten hoe jongeren denken.

Ik wist gisterenavond dan ook niet goed wat te schrijven. Met wat vrienden naar mijn stamcafé zou wel voor de nodige inspiratie zorgen, dacht ik. En ja, om 1 uur in de ochtend diende die inspiratie zich aan.

 

In mijn stamcafe komen namelijk ook veel jonge mensen. Ook studenten. Ik sta naast één van de studenten aan de plasbak (zeg je dat eigenlijk wel zo?), nog altijd ten prooi aan twijfel over de inhoud van mijn blog. 

 

We praten over de I Love IT blog. Ik spreek over mijn onderwerp van vandaag en ik dreun mijn lijstje aan argumenten af, merkende dat ik daarmee niet echt veel indruk aan het maken was.

 

“Studeer jij nog?” vraag ik dan maar aan de plasser naast me (Vincent heet hij. Ik heb beloofd dat ik zijn naam zou vermelden). “Ja” antwoordt hij.

“Vertel me eens, jij bent nog jong, zijn dat nu de juiste argumenten om jongeren te overtuigen om IT te gaan studeren?”

 

“Nee”, antwoordt hij “jongeren kiezen wat ze graag studeren. En verder nog wat hun omgeving hen adviseert.”

 

Misschien moeten we nog maar eens goed nadenken over hoe we jongeren zover krijgen dat ze ‘graag’ associëren met IT ?

 

Een initiatief als I Love IT bewijst alleszins de juiste stappen in die richting te zetten. Mogen we meer van dat?


 

Wim Gelders is expert in IT dienstverlening en communicatievaardigheden voor professionelen. Hij werkt als adviseur voor KMO’s, internationale bedrijven, de federale overheid en diverse opleidingsinstituten.