Wat is er mis met het IT imago ?
I love IT merkt bij de deelnemende jongeren dat hun educatieve projecten werken. Maar is dat voldoende ? Is er iets groter nodig om de idee bij jongeren over 'nerdy IT' bij te stellen of moeten we naar de bron gaan van dit imagoprobleem ? En wat ligt er da Foto: Bart Verheecke, lid van de stuurgroep I love IT
Een verwoestende brand in een fictief Belgisch bedrijf dat net op het punt stond een nieuwe lijn revolutionaire intelligente kledij te lanceren… Dit was enkele jaren geleden de start van I love IT. Meteen werden jongeren in Vlaanderen uitgedaagd om deze kledinglijn opnieuw vorm te geven en hierbij vooral niet na te laten creatief te zijn. Enthousiast namen 1500 jongeren de uitdaging aan met unieke voorstellen als gevolg: ziekenhuispyjama's die je temperatuur kunnen meten, een festivaljas met ingebouwde tent en GPS-functie, rugzakken met reflecterende TV-schermen, een broek die oprolt als het te warm wordt… Het passeerde allemaal de revue.

De deelnemers hadden met elkaar gemeen dat ze technologie en IT maar saai vonden, ook al gebruiken ze dagelijks computer en smartphone en SMS'en en chatten ze er op los. Maar wat er onder de motorkap van hun hightech snufjes schuilgaat kan hen eigenlijk geen moer schelen. 

 

Ingenieur worden, informatica of elektronica studeren, zich verdiepen in wetenschap en techniek: het is weinigen gegeven. Althans, dat denken ze, want velen overwegen niet eens die richting in te slaan. Terwijl het hen misschien toch wel op het lijf geschreven staat. Vooroordelen, een negatief imago, het beeld van de nerd die dag en nacht achter zijn scherm hangt. Het zit er jammer genoeg in gebakken.

 

I love IT probeert al 3 jaar dit vertekend beeld bij te stellen. We nemen jongeren mee naar de onderzoeks- en industriewereld en laten ze kennismaken met de échte IT wereld. We dagen ze uit om innovatieve technologische producten te bedenken. We confronteren hen met het feit dat IT meer is dan programmeren en dat er in deze wereled ook plaats is voor meisjes. Maar vooral: dat een IT opleiding een visitekaartje is om in praktisch elke sector aan de slag te gaan. 

 

Ondertussen wordt  er niet enkel aan intelligente kledij gewerkt bij I love IT. Ook het openbaar vervoer van de toekomst en digitale televisie worden onder handen genomen en klaargestoomd voor de toekomst. Als je vandaag je digitale recorder programmeert via je GSM, dan heb je dat te danken aan een Vlaamse tiener die dit idee bij een groot telecombedrijf introduceerde. En binnenkort betaal je misschien op de bus of tram via een chip in je mouw. Ondertussen houdt de MIVB de reizigerstroom in het oog om alles in goede banen te leiden. Gedaan met wachten op een bus die niet komt.

 

Met een netwerk van meer dan 30 bedrijven, hogescholen en universiteiten opent I love IT op unieke manier de leefwereld van jongeren. In de hoop dat ze hun vooroordelen bijstellen, richtingen in hun studies en professionele carrière uitgaan waar ze zelf nooit bij stil stonden, en zo beetje bij beetje, het tekort op de arbeidsmarkt zullen wegwerken. Het is een weg van lange adem, maar het is broodnodig wil Vlaanderen de top in de kenniseconomie terug veroveren.

 

Wij merken bij de jongeren die deelnemen dat dergelijke educatieve projecten werken. Maar is dat voldoende ? Is er iets groter nodig om de idee bij jongeren over “nerdy IT” bij te stellen of moeten we naar de bron gaan van dit imagoprobleem ? En wat ligt er dan aan de basis van dit imagoprobleem ?

 

 

 

Bart Verheecke is Adviseur Wetenschapscommunicatie bij de Universitaire Associatie Brussel en project manager bij de Erasmushogeschool Brussel van waaruit  I love IT centraal wordt gecoördineerd. Hij heeft in 2008 het I love IT-bedrijvennetwerk uitgebouwd en zetelt sindsdien in de stuurgroep van I love IT, die waakt over de dagelijkse werking van het initiatief.