De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer InBev heeft in het tweede kwartaal van 2007 uitstekende resultaten neergezet, die over de gehele lijn hoger uitkomen dan analisten hadden verwacht. De nettowinst kwam uit op 477 miljoen euro, een stijging met 21 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2006 (395 miljoen euro). Analisten rekenden gemiddeld op 466 miljoen euro.
De genormaliseerde ebitda-marge bedroeg 33,1 procent tegen 30,8 procent in het tweede kwartaal van 2006. InBev geeft geen concrete prognose voor 2007, maar zegt nog steeds mogelijkheden te zien voor verdere margeverbetering en waardecreatie.

Het totale volume bedroeg in het tweede kwartaal 68,2 miljoen hl, een interne groei met 5 procent. De gemiddelde analistenverwachting lag op 67,4 miljoen hl. Het biervolume kende een interne groei van 4,6 procent tot 59,3 miljoen hl, het niet-biervolume groeide intern met 8 procent tot 8,9 miljoen hl.

InBev realiseerde in de periode april-juni een omzet van 3,72 miljard euro, een stijging met 7,6 procent en boven de gemiddelde analistenverwachting van 3,69 miljard euro. De genormaliseerde ebitda nam met 16,5 procent toe tot 1,23 miljard euro en de genormaliseerde ebit verbeterde met 19,8 procent tot 964 miljoen euro. Analisten rekenden hier 942 miljoen euro. De ebitda-marge kwam in het tweede kwartaal boven de doelstelling van 30 procent uit, die InBev op jaarbasis wil halen, namelijk op 33,1 procent.

De winst per aandeel bedraagt 0,82 euro tegen 0,65 euro een jaar eerder. Voor eenmalige kosten komt de wpa uit op 0,78 euro tegen 0,65 euro.

Op Noord-Amerika en West-Europa na realiseerde InBev in de betrokken periode in alle zones volumegroei. In Azie bedroeg de interne volumegroei 3,5 procent, in Latijns-Amerika Noord 3,5 procent, in Latijns-Amerika Zuid 10,1 procent. De sterkste groei was er in Centraal- en Oost Europa met een toename van 15 procent. Noord-Amerika boerde 2,6 procent achteruit, terwijl het volume in West-Europa met 4 procent afnam.

De vier wereldwijde merken van InBev kenden in het tweede kwartaal een volumegroei van 2,7 procent. De sterke prestaties van Brahma (+0,5%) en Becks (+13,6%) werden gedeeltelijk uitgevlakt door de zwakke prestatie van Stella Artois in het VK, wat resulteert in een totale volumedaling voor dat merk van 1,7 procent. Het volume van Leffe steeg met 9 procent.

In de marge van de resultaten maakt InBev ook bekend dat er in het tweede kwartaal voor 191 miljoen euro eigen aandelen zijn ingekocht, in het kader van het aandeleninkoopprogramma ter waarde van 300 miljoen euro, dat in augustus 2007 ten einde liep. Het bedrijf kondigt meteen een nieuw inkoopprogramma aan, opnieuw ter waarde van 300 miljoen euro, dat tot oktober 2008 zal lopen.

Kim Evenepoel