AMSTERDAM - Burberry heeft in het tweede halfjaar van zijn gebroken boekjaar 2006/07 een omzetstijging geboekt van 19% tot GBP 458 miljoen (ca. EUR 674 miljoen). Dat heeft het luxewarenconcern, bekend van de trenchcoats, handtassen en sjaals met het geruite design, dinsdag bekendgemaakt in een trading update.


Het Britse bedrijf, dat supermodel Kate Moss als boegbeeld in zijn reclamecampagne gebruikt, zag de onderliggende omzet met 20% toenemen in de zes maanden eindigend op 31 maart. De winkelomzet steeg onderliggend met 24% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De omzetstijging werd gedreven door verkopen bij zowel nieuwe als bestaande winkels, aldus Burberry.

De onderneming heeft het afgelopen jaar veel geinvesteerd in het luxesegment van het merk en de uitbreiding van het aantal winkels. De investeringen jagen volgens bestuursvoorzitter Angela Ahrendts 'versnelde groei' aan in alledrie de kanalen: detailhandel, groothandel en licenties.

Burberry werd in 1856 opgericht door Thomas Burberry. De 21-jarige Thomas startte dat jaar met een winkeltje in Basingstoke, Hampshire. Het Burberry-ruitje werd voor het eerst geintroduceerd in 1920, als voering in de trenchcoat. Het bedrijf maakt zijn voorlopige jaarcijfers over 2006/07 bekend op 24 mei.