Heineken ziet in 2007 opnieuw tweecijferige winstgroei
AMSTERDAM - Heineken heeft in 2006 voor het eerst in vier jaar een tweecijferige groei van de autonome nettowinst behaald en verwacht in 2007 opnieuw een tweecijferige groei, zo blijkt uit de woensdag voorbeurs gepubliceerde jaarcijfers.
De nettowinst nam in 2006 op autonome basis met 12,6% toe, waarmee de brouwer zijn eigen winstdoelstelling heeft gehaald. In 2007 voorziet Heineken een autonome nettowinstgroei tussen de 10% en 13%.

Heineken behaalde over het afgelopen jaar een nettowinst voor bijzondere posten en amortisatie van merken (BEIA) van EUR 930 miljoen, een stijging van 10,7% ten opzichte van een jaar eerder. Het cijfer ligt in lijn met de verwachtingen van analisten, die uitgingen van EUR 929 miljoen.

Per aandeel steeg de nettowinst BEIA van EUR 1,71 tot 1,90, waar analisten uitgingen van EUR 1,91. De nettowinst inclusief bijzondere posten steeg met 59% naar EUR 1.211, waar de consensus op EUR 1.158 miljoen lag. De forse stijging is deels toe te schrijven aan een bijzondere bate van EUR 279 miljoen in verband met de verkoop van grond in het Spaanse Sevilla.

Heineken realiseerde in 2006 een bedrijfsresultaat voor bijzondere posten van EUR 1.569 miljoen, een stijging van bijna 13% ten opzichte van een jaar eerder. Analisten hadden hierbij gerekend op EUR 1.561 miljoen.

De omzet van Heineken steeg met een kleine 10% naar EUR 11.829 miljoen, het hoogste niveau ooit. Bovendien is dit de sterkste omzetgroei sinds 2002, toen de omzet met 11% opliep. Analisten hadden gerekend op een omzetstijging van bijna 9% tot EUR 11.752 miljoen. Autnonoom bedroeg de omzetgroei 7,5%.

Heineken wil over 2006 een dividend van EUR 0,60 per aandeel uitkeren. Dit is 50% hoger dan de dividenduitkering over het boekjaar 2005.

Verder laat de brouwer weten dat Heineken Premium Light, het vorig jaar geintroduceerde light-bier in de Verenigde Staten, in 2007 een afzet van meer dan 1 miljoen hectoliter zal bereiken in het land. Ook zal het biertje EBIT-neutraal worden, ondanks het feit dat de extra marketinginvesteringen zijn verhoogd van USD 55 miljoen in 2006 naar USD 70 miljoen in 2007.

In Rusland zullen de omzet en het bedrijfsresultaat komend jaar opnieuw een autonome groei laten zien. Heineken verwacht verder dat de inkoopkosten met 7-8% zullen stijgen als gevolg van hogere inkoopprijzen voor gerst en verpakkingsmaterialen.

Tot slot zal het kostenbesparingsprogramma Fit2Fight in 2007 leiden tot bruto besparingen voor belastingen van EUR 135 miljoen tot EUR 155 miljoen en tot herstructureringskosten voor belastingen van EUR 140 miljoen tot EUR 170 miljoen. Heineken wil met het programma een besparing op de jaarlijkse vaste kosten in 2008 bereiken van EUR 450 miljoen voor belastingen en na inflatie.