D'Ieteren verhoogt winstverwachting voor 2006
BRUSSEL - De autodienstengroep DI'eteren verhoogt haar winstverwachting voor 2006. Zij verwacht dat het courant resultaat voor belastingen het voorbije jaar met meer dan 20 procent is gegroeid.
Tot dusver stond de groeiverwachting op ''meer dan 15 procent''. De opwaartse aanpassing is te danken aan ''de uitstekende prestaties van de activiteiten autodistributie en voertuigbeglazing''. Dat meldt D'Ieteren in een trading update over het boekjaar 2006.

D'Ieteren Auto zag de verkopen in 2006 met ongeveer 11 procent groeien. Dat is in lijn met de gemiddelde verwachting van drie analisten, die op 11,4 procent stond. De toename is hoofdzakelijk te danken aan de verkopen van nieuwe voertuigen, die met om en bij de 12 procent groeiden. Op een automarkt die 9,6 procent groeide, palmden de door DIeteren Auto verdeelde merken een marktaandeel in van 19,43 procent tegenover 19,01 procent in 2005.

De toename is te danken aan hogere marktaandelen voor Skoda en Volkswagen en werd gerealiseerd ondanks bepaalde vertragingen in de bevoorrading. Die waren te wijten aan de voorrang die de constructeur gaf aan de Duitse markt, waar begin 2007 de BTW werd verhoogd. In totaal leverde D'Ieteren Auto vorig jaar bijna 113.000 nieuwe voertuigen (personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen), een groei met meer dan 9 procent. Wat de andere activiteiten van D'Ieteren Auto betreft, kenden de verkopen van tweedehands voertuigen, de verkopen van wisselstukken en accessoires, de naverkoopactiviteiten en D'Ieteren Lease groei, terwijl de verkopen van D'Ieteren Sport (verkoop van Yamaha-motoren) afnamen.

Voor 2007 verwacht de groep dat de Belgische automarkt met 5 procent zal krimpen tegenover het recordjaar 2006 tot ongeveer 500.000 inschrijvingen. Op deze markt wil DIeteren Auto zijn marktaandeel verder verbeteren tot 20 procent, dankzij enkele nieuwe of vernieuwde modellen.

Belron

De voertuigbeglazingsdochter Belron zag de verkopen in 2006 met ongeveer 20 procent groeien, waarvan 10 procent organisch en 10 procent door externe groei. Het groeicijfer is hoger dan analisten hadden verwacht (17,5 procent). Het totale aantal interventies voor herstelling of vervanging groeide met circa 15 procent. In Europa groeiden de verkopen met ongeveer 13 procent, ondanks een zachte herfst. Buiten Europa bedroeg de omzetgroei ongeveer 44 procent.

De overnames die in 2005 in Noord-Amerika werden gedaan, droegen voor het hele jaar bij en in het eerste halfjaar nam Belron ook Maverick Auto Glass in Arizona over. D'Ieteren stipt aan dat de ongebruikelijke kosten voor belastingen in de lijn der verwachtingen liggen. Voor 2007 verwacht de groep een verdere organische groei, echter tegen een lager ritme ''gezien de sterke vergelijkingscijfers van de winter van 2006''.

De autoverhuurdochter Avis Europa kwam reeds op 13 december met een pre-close update. Daarin zei Avis Europa dat de verwachting voor het courant resultaat voor belastingen voor 2006 licht is verbeterd. De volume-ontwikkeling in het tweede halfjaar was gunstiger dan verwacht. Daarentegen bleef de prijsomgeving moeilijk, wat Avis Europa trachtte op te vangen met een voortgezette strenge kostencontrole. Voor 2007 verwacht Avis Europe dat de volumegroei zich zal voortzetten tegen een gelijkaardig ritme als in 2006.