Toevoeging: aanpassing overnameprijs en details en citaten van persconferentie

Lembeke (TIJD-NIEUWSLIJN) - De koekjesbakker Lotus Bakeries neemt de Nederlandse peperkoekproducent Koninklijke Peijnenburg volledig over. Lotus Bakeries betaalt EUR 67,5 miljoen, of bijna zeven keer de ebitda van Peijnenburg, dat meteen de grootste overname wordt uit de geschiedenis van Lotus Bakeries.

Lotus financiert de overname integraal met bankleningen. Het bedrijf verwacht de overname eind deze maand af te kunnen ronden. Dat meldde de groep op een persconferentie.

"We vinden dat we de 'perfect fit' gevonden hebben", zegt Jan Boone, de algemeen directeur corporate services van Lotus. "Dit is een groep met een sterke track record." Door de overname wordt Lotus op de Nederlandse markt met een marktaandeel van 9,1% de nummer twee, net achter het merk Lu van de voedingsgroep Danone.

Na de overname zal de omzet van Lotus vrijwel evenredig verdeeld zijn tussen Belgie, Nederland en de rest van de wereld. Boone wijst er op dat meteen het risicoprofiel van Lotus verkleint.

Lotus heeft een banklening zonder hypotheken of onderpand van EUR 65 miljoen afgesloten met de banken Fortis, KBC, ING en Dexia. "De banken waren zeer enthousiast om ons te steunen in deze deal", zegt Jan Boone. "De lening was zelfs een paar keer overingeschreven." De overige EUR 2,5 miljoen wordt gefinancierd via de gewone kredietlijnen van de groep. Boone merkt op dat zonder de overname Lotus Bakeries eind dit jaar, net als Peijnenburg, volledig schuldenvrij zou zijn geweest. "We hadden nog 10 miljoen euro schulden, maar hebben jaarlijks een cashflow van 10 miljoen", verduidelijkt hij.

Peijnenburg is met een aandeel van ruim 60% de Nederlandse marktleider op het gebied van ontbijtkoek, in Belgie gekend als peperkoek of pain d'epices. Het bedrijf heeft twee productie-eenheden in Nederland (Eindhoven en Zwolle) en stelt 211 mensen tewerk. Lotus telde eind vorig jaar 959 werknemers.

Sinds een management buy-out in 2000 heeft de Nederlandse durfkapitaalgroep Gilde samen met algemeen directeur Johan Lokhorst en de rest van het management de aandelen in handen. Gilde is de grootaandeelhouder, maar verdere details over de aandeelhoudersstructuur wou Lokhorst niet geven.

Peijnenburg haalde over 2005 een nettowinst van EUR 5,3 miljoen op een omzet van EUR 46,5 miljoen. Twee jaar eerder bedroeg de winst nog EUR 2,6 miljoen op een omzet van EUR 41,5 miljoen. "Een uiterst winstgevende onderneming in een structureel groeiende markt", zegt Lokhorst. Dit jaar is de markt, over de eerste vijf maanden, verder gegroeid met 17%. Vooral afzonderlijk verpakte ontbijtkoeken zijn succesvol. Daarvan verkoopt Peijnenburg er wekelijks een miljoen.

"Wij zijn werelberoemd in Nederland, maar onbekend en dus onbemind in het buitenland," zegt Lokhorst, die heeft toegezegd nog minstens anderhalf jaar Peijnenburg verder te leiden. "We waren al een tijd op zoek naar een strategische buitenlandse partner om nieuwe thuismarkten te creeren."

Peijnenburg commercialiseert in Nederland zijn producten onder de eigen merken 'Peijnenburg' en 'Wieger Ketellapper'. Dat blijft zo, maar voor de Belgische en Franse markt zal de merknaam Lotus worden gehanteerd. Lotus heeft in het Nederlandse Enkhuizen vier productielijnen, terwijl Peijnenburg produceert in Geldrop nabij Eindhoven en in Sint Johannesga boven Zwolle. Maar de overname zou niet leiden tot banenverlies of herstructureringen. Bovendien heeft Peijnenburg voldoende ruimte om een hogere productie op te vangen, zegt Lokhorst.

Op de vraag waarom de aandeelhouders van Peijnenburg er niet hadden voor gekozen een deel van de aandelen te behouden of te opteren voor een aandelenruil, zei Lokhorst dat de helderheid van de aandeelhoudersstructuur "een heel goede zaak" zou zijn. Bovendien zou hij nog altijd aandelen Lotus kunnen kopen op de beurs van Brussel. "Dat kan mij interesseren."

Voor Lotus is de overname naar eigen zeggen 'een belangrijke strategische stap om in Nederland te groeien als een bedrijf met een sterke positie als merkfabrikant van specialiteiten'. Lotus haalde in Nederland over 2005 een omzet van EUR 18 miljoen, maar denkt dat dat heel wat meer kan zijn. Gedelegeerd bestuurder Matthieu Boone van Lotus hoopt dat vooral speculoos via het Peijnenburg-netwerk beter aan de man kan worden gebracht op de Nederlandse markt.

"Nederland is een witte vlek, en dat mag niet", zegt Matthieu Boone. "De Nederlanders houden van het product, maar we krijgen het er niet verkocht", voegt hij er aan toe. "Maar nu hebben we de verkoopteams en de marketing."

De Belg verorbert per capita een halve kilo peperkoek. In Nederland is dat 2 kilo per persoon. Vondelmolen is in Belgie de voornaamste speler in de markt van peperkoek, die in tegenstelling tot Nederland de voorbije jaren grotendeels stabiel is gebleven.

Peijenburg kwam begin vorig jaar nog in het nieuws door een conflict met de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn. Peijnenburg wou toen sommige producten niet meer aan Albert Heijn leveren omdat die aan een te lage prijs zou verkopen. "We hebben nu een uitstekende relatie", zei Lokhorst daarover.

Bert Lauwers Bert.Lauwers@tijd.be

(c) tijd-nieuwslijn(tel: +32 2 4231769; fax: 32 2 4231610)