ANTWERPEN - Vedior heeft in het eerste kwartaal van 2006 geprofiteerd van het sterke herstel van de Nederlandse uitzendmarkt en andere delen van continentaal Europa, verdere groei in de VS, Australie en Latijns-Amerika, gecombineerd met een snelle expansie in nieuwe markten als India en Oost-Europa.
Het uitzendconcern realiseerde over de eerste drie maanden van dit jaar een nettowinst van EUR 29,8 miljoen, een stijging van 43% ten opzichte van de EUR 20,8 miljoen die vorig jaar werd behaald. Dat blijkt donderdag uit het kwartaalbericht van Vedior.

Per aandeel steeg de winst van EUR 0,12 naar EUR 0,18, waar analisten geraadpleegd door Betten Beursmedia News gemiddeld waren uitgegaan van een winst per aandeel van EUR 0,17.

De omzet steeg in de afgelopen periode met 13% naar EUR 1.724,2 miljoen. De autonome omzetgroei bedroeg 9%. Op operationeel niveau werd een winst gerealiseerd van EUR 51,7 miljoen vergeleken met EUR 38,5 miljoen in het eerste kwartaal van 2004.

In Frankrijk, waar Vedior zo'n 45% van zijn omzet vandaan haalt, werd een omzetgroei gerealiseerd van 6%. De verandering in de samenstelling van activiteiten en groei van de omzet uit permanente plaatsing droegen bij aan een verbetering van 31% van de operationele winst aldaar, zo stelt het concern.

In Nederland steeg de operationele winst met 122%, terwijl de omzet groeide met 22% dankzij een verbeterend economisch klimaat en een betere prijsomstandigheden.

Het concern spreekt traditioneel geen verwachting uit voor de rest van het jaar maar stelt wel dat de economische verwachtingen in de meeste van zijn markten zullen blijven verbeteren. 'Terwijl we voortgang maken met ons investeringsprogramma, verwachten we dat deze ontwikkelingen onze prestaties in de rest van het jaar positief beinvloeden.'