VPK stelt zwaar teleur met jaarcijfers
Foto: vpk
ANTWERPEN - VPK Packaging, de producent van papier- en kartonverpakkingen, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 11,1 miljoen euro, een halvering tegenover 2004 en ruim onder de marktverwachting. ,,Het was een zeer slecht jaar. 2006 zal weinig verandering brengen maar vanaf 2007 komt er verbetering'', zei CEO Pierre Macharis.
De papier- en verpakkingssector gaat door moeilijke tijden. De cijfers van VPK zijn al voor het vijfde jaar op rij in dalende lijn als gevolg van de overcapaciteit in de markt.

De ebitda zakte vorig jaar met 23% tot EUR 42 miljoen en de ebit 57% tot EUR 12,85 miljoen. De omzet steeg 13,8% tot EUR 444,8 miljoen dankzij de volledige overname van de Franse hulzenproducent Ondulys. De cijfers over 2005 liggen ver onder de verwachtingen van analist Tom Simonts van KBC Securities. Hij rekende op een nettowinst van EUR 15,9 miljoen, een ebit van EUR 24,5 miljoen, een ebitda van EUR 55,7 miljoen en een omzet van EUR 453,2 miljoen.

Winstmarges

De winstmarges staan hevig onder druk. De ebitdamarge daalde tot 9%, de helft van vier jaar geleden. "Dat is een cijfer dat ik enkele jaren geleden onmogelijk achtte", zegt Macharis. Het vierde kwartaal toonde tekenen van heropleving. "We zitten in een dal maar het verbruik trekt aan en de consolidatie en de herstructureringen aan de aanbodzijde komen op gang. De prijszettingskracht keert stilaan terug", aldus Macharis.

De papierprijzen zijn de voorbije vijf maanden met ongeveer 30% gestegen tot om en bij de EUR 350 per ton. "Het komt er nu op aan om de prijzen van ook golfkarton en verpakkingen op te drijven. Dat is het thema van 2006", verduidelijkt Macharis de prioriteiten van 2006.

Macharis verwacht dat dit nog geen effect zal hebben op de cijfers van dit jaar want ook de productiekosten zijn aan het stijgen, in het bijzonder de energiekosten. In 2005 bedroeg de totale energiekost EUR 15 miljoen, ongeveer 3% van de totale groepsomzet. "Dit jaar zal daar nog 10 tot 20% bijkomen".

VPK houdt het dividend over 2005 stabiel op EUR 0,51 per aandeel.

VPK roept vanaf 15 juni 2006 een nieuwe merknaam in het leven, Corex. Corex wordt het uithangbord voor alle hulzenactiviteiten van de groep.