Toevoeging: bijkomende informatie vanaf alinea 2

Antwerpen (TIJD-NIEUWSLIJN) - Het nettoresultaat van Roularta Media Group daalde in 2005 met 18,5% tot EUR 22,2 miljoen. De winst per aandeel kwam uit op EUR 2,28, onder de gemiddelde analistenprognose van EUR 2,4. Dat blijkt uit een persbericht.

Het bedrijfsresultaat (ebit) daalde 16,8% tot EUR 38,6 miljoen terwijl de omzet 1,2% terugviel tot EUR 493,2 miljoen. De gemiddelde analistenverwachtingen lagen op respectievelijk EUR 39,5 miljoen en EUR 500 miljoen. Het management ging voor de omzet uit van een cijfer 'net onder EUR 500 miljoen'. De bedrijfskasstroom (ebitda) daalde met 6,2% tot EUR 16,7 miljoen.

De divisie Printed Media tekende vorig jaar groeicijfers op terwijl Audivisuele Media op alle vlakken achteruitging. De ebit van de eerste divisie steeg 6,2% tot EUR 30,4 miljoen. De omzet steeg er met 2,3% of EUR 7,7 miljoen tot EUR 339,4 miljoen dankzij onder andere de overname van Studio Magazine, Press News, A Nous Paris,... De omzetstijging werd voor EUR 7,4 miljoen gerealiseerd door overnames en door de lancering van nieuwe City magazines in Frankrijk en Slovenie. De organische groei van de bestaande producten bedroeg 1,2%.

De omzet van de gratis bladen steeg in 2005 met 2,6%. Bij de Krant van West-Vlaanderen steeg de reclame-omzet met 4,4% en bij de magazines met 6,9%. Van die 6,9%-groei was 5,2% te danken aan groei van de bestaande titels en de rest aan overnames. De lezersmarkt ging er met 3% op vooruit, vooral door de overname van nieuwe titels sinds juli 2004.

Roularta voorziet voor dit jaar ook een 'flinke' groei van de printdivisie. Die moet komen van overnames (Point de Vue wordt vanaf begin 2006 geconsolideerd) en van een grotere organische groei dan in 2005, zowel voor de gratis bladen als voor de magazines. De 35% in Groupe Express-Expansion wordt geboekt via de equivalentiemethode en en wordt dus niet meegenomen in de omzet.

Audiovisuele Media haalde een ebit van EUR 8,1 miljoen, een halvering in vergelijking met 2004. De tak zorgde voor EUR 161,2 miljoen omzet, een daling van 7,5%. De reclamebestedingen op televisie kenden een achteruitgang. Daardoor gaat de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) een aantal besparingsmaatregelen doorvoeren. De commerciele radiozender Q-Music van zijn kant bleef erop vooruitgaan en gaat opnieuw een jaar met 'spectaculaire groei' tegemoet.

Het blijft volgens Roularta afwachten of de goede kijkcijfers toch zullen zorgen voor een verbetering van de reclame-omzet bij de VMMa in de loop van het jaar. KanaalTwee kan voor de reclame-inkomsten rekenen op Big Brother, het WK voetbal en de Champions League. Een belangrijke nieuwe bron van inkomsten voor de VMMa komt via Telenet en Belgacom, die betalen voor de voetbaluitzendrechten.

De omzet van de optische schijven bij Vogue Trading Video ging in 2005 achteruit. Het jaarresultaat was lager, omdat in het vierde kwartaal een minwaarde op klanten werd geboekt van EUR 1,4 miljoen. Voor 2006 ziet Roularta betere omzetvooruitzichten voor de markt van optische schijven.

Roularta stelt een brutodividend van EUR 0,75 voor. Dat is evenveel als vorig jaar.

Jan De Schamphelaere jan.de.schamphelaere@betten.be

Maarten Vanhove maarten.vanhove@betten.be

(c) TIJD-NIEUWSLIJN(tel: +32 3 2860372; fax: 32 3 2860370)