Pfizer overweegt verkoop dochter Consumer Healthcare
Foto: rr
AMSTERDAM - Pfizer, producent van Lipitor, het meest voorgeschreven medicijn ter wereld, overweegt de activiteiten op het gebied van Consumer Healthcare te verkopen. Het farmaceutische concern stelt dat de activiteiten op basis van de gemiddelde waarderingen in de markt meer dan USD 10 miljard waard kunnen zijn.
De Consumer Healthcare-activiteiten van Pfizer kennen een omzet van USD 3,9 miljard en een winst voor belastingen van zo'n USD 700 miljoen. Het onderdeel is bekend van merken als Listerine, Benadryl en Visine. Eerder deze week waren al geruchten dat Pfizer de divisie zou willen verkopen.

Pfizer, dat vrijdag een analistenbijeenkomst houdt, liet weten voor 2006 een winst per aandeel van ongeveer USD 2,00 te voorzien. Analisten geraadpleegd door Thomson gaan gemiddeld uit van USD 2,04. Voor 2007-2008 stelt Pfizer een hoge eencijferige winst per aandeel-groei in het vooruitzicht.

De omzet zal in 2006 naar verwachting ongeveer gelijk zijn aan de USD 51,3 miljard behaald in 2005. Analisten gaan momenteel uit van USD 51,6 miljard. Vanaf 2007 voorziet Pfizer weer omzetgroei, dankzij bijdragen van nieuwe medicijnen.

Pfizer denkt dit jaar voor meer dan USD 13 miljard aan Lipitor, een hartmedicijn, te verkopen na USD 12,2 miljard in 2005. Voor Celebrex wordt een omzet van meer dan USD 2 miljard voorzien tegen USD 1,7 miljard in 2005 en voor Lyrica meer dan USD 900 miljoen na USD 291 miljoen in 2005.

Het concern brengt dit jaar zes nieuwe medicijnen op de markt en zegt dat er goede verwachtingen zijn voor Sutent, Exubera en Champix. In 2006/07 gaat Pfizer aanvragen doen voor nog eens vijf medicijnen, waaronder Asenapine in samenwerking met Akzo Nobel.