ANTWERPEN - De fotogroep Spector heeft in 2005 een omzet behaald van EUR 354,8 miljoen, 0,6% minder dan de EUR 357,1 miljoen in 2004. Retail Group, dat de detailhandelsactiviteiten van Photo Hall en Hifi International omvat, zag zijn omzet het voorbije jaar met 2,3% stijgen tot EUR 195,1 miljoen tegenover EUR 190,7 miljoen in 2004.
Dat maakte de groep nabeurs bekend in een persbericht. In Belgie werd Photo Hall geconfronteerd met de intrede van nieuwe concurrenten terwijl een aantal traditionele elektroketens hun productassortiment in de loop van 2005 hebben verbreed naar productcategorieen die ook Photo Hall aanbiedt. Het winkelpark nam toe tot 94 winkels.

In de vier landen waar Spector actief is in het retailsegment (Belgie, Luxemburg, Frankrijk en Hongarije), waren de productcategorieen TV en PC de sterkste groeiers, te danken is aan de verkopen van vlakscherm-TV's en laptops. De categorie foto kent niet meer de explosieve toename van de voorbije twee jaar. De categorieen audio en hifi staan onder druk.

De imagingactiviteiten kenden een omzetdaling met 5% van EUR 162,1 miljoen tot EUR 153,9 miljoen. De analoge fotoafdrukken waren in 2005 goed voor een omzet van EUR 375,5 miljoen, 3,5% minder dan het jaar voordien. De omzet uit digitale fotoafdrukken vermenigvuldigde met 3,66 tot EUR 127,1 miljoen (EUR 27,3 miljoen in 2004). Spector verwacht dat de verhouding digitale/analoge fotografie tegen eind 2006 in evenwicht zal liggen en dat digitale fotografie in 2007 de bovenhand zal krijgen.

Het gemiddelde prijspeil van fotoafdrukken bleef binnen de verwachtingen, aldus Spector. Aanvullende verkopen van nieuwe fotoproducten kunnen het gemiddelde bedrag per bestelling positief beinvloeden. In dat opzicht waren vooral de fotokaarten en de fotokalenders in het vierde kwartaal van 2005 een succes.