Belgacom geïnteresseerd in meer overnames
ANTWERPEN - Breedband in de buurlanden en mobilofonie die wat verder verwijderd zijn van België, zijn prioritair in de overnamepolitiek van Belgacom. Neuf Cegetel is daarbij een typisch dossier dat de interesse van het telecombedrijf opwekt. Dat zegt Didier Bellens, CEO van Belgacom, in een interview met de kranten De Tijd en La Libre Belgique.
Waarom kijken we naar breedband in de buurlanden? ,,Omdat wij diensten ontwikkelen waarmee je gemakkelijk over de grens kan trekken." Bellens verwijst naar de elektronische programmagids van Belgacom TV.

Belgacom zei in december reeds dat het een concreet overnamedossier in een buurland onderzocht, maar dat zou pas over een jaar in beweging komen. In Frankrijk circuleren geruchten dat Belgacom interesse zou hebben in Neuf Cegetel. ,,Dat kan inderdaad zo zijn. We bezitten iets meer dan 5 procent van Neuf Cegetel en hebben een zeer goed contact met het bedrijf. We kunnen daarover speculeren, maar voorlopig gebeurt er niets. Normaal komt er een beursintroductie van Neuf Cegetel, misschien nog dit jaar of anders volgend jaar. Iedereen zal wachten tot dan. Dat wil zeggen dat er waarschijnlijk dit jaar niets zal gebeuren met Neuf Cegetel'', aldus Bellens.

Belgacom beschikt volgens Bellens over een oorlogskas van 4 a 5 miljard euro. ,,Een beetje meer als het een winstgevende historische operator betreft, wat minder in geval van een breedbandoperator waarin we nog moeten investeren.''

Derde partner

Belgacom richtte voor de internationale groothandelsdiensten een joint venture op met Swisscom onder de naam BICS en is nu op zoek naar een tweede partner. ,,We zijn zeer blij met het partnerschap met Swisscom. Het werkt perfect. We identificeerden een derde partner en begonnen gesprekken. We hebben overigens meerdere ideeen voor wie die derde partner kan zijn, maar laten we eerst de uitkomst van de gesprekken afwachten. Ik kan natuurlijk de naam niet geven.''

Over Proximus zei Bellens dat de doelstellingen voor mobilofonie gehaald zijn in 2005. ,,Het aantal vertrekkende klanten is verminderd en het marktaandeel is gestabiliseerd.'' Wat vastelijntelefonie betreft, is het marktaandeel op vlak van volumes opnieuw gestegen terwijl de daling van het aantal lijnen is afgeremd. De impact van internettelefonie, zoals Skype, op France Telecom is veel sterker dan geanticipeerd. ,,Dat is niet het geval bij ons'', zei Bellens duidelijk.

Belgacom TV doet het volgens Bellens goed. ,,We tekenen per dag nog steeds enkele honderden klanten op.''

Over de bestemming van de eigen aandelen is nog niets beslist. ,,We hebben ook geen plannen voor een nieuwe inkoopoperatie maar dat is natuurlijk een zaak van de raad van bestuur.''