(Belga) De timing had met de huidige regeringscrisis niet slechter kunnen zijn: woensdag zijn in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel twee promotiefilmpjes voor België voorgesteld. Ontslagnemend premier Yves Leterme, die op de voorstelling had moeten speechen was om voor de hand liggende redenen niet aanwezig. De titel van de films luidt erg toepasselijk "Belgium... Beyond expectations".
De twee kortfilms moeten ons land promoten in het buitenland. De ene is gericht op de zakenwereld, de andere op het grote publiek. Ze duren respectievelijk ruim 7 en ruim 6 minuten. In de film voor een zakelijk publiek ligt de nadruk op vijf troeven van België: de sterk ontwikkelde Research & Development, de strategische ligging, knowhow, ons land als ideale testmarkt en de levenskwaliteit. De film voor het grote publiek promoot de geografische en culturele diversiteit van ons historisch erfgoed, hedendaagse kunst, architectuur en mode en het Belgische savoir-vivre. Hoewel de accenten in beide films anders liggen, streefden de makers naar "eenheid in stijl en is de rode draad hetzelfde, samengevat in de baseline: 'Belgium...Beyond expectations'. België heeft namelijk veel meer te bieden dan op het eerste gezicht zou lijken. België verrast", luidt het. De films op muziek van Wim Mertens zijn vanaf 1 mei te zien in het Belgische paviljoen op de wereldtentoonstelling in Sjanghai. Het is ook de bedoeling ze te gebruiken bij officiële gelegenheden en bij de festiviteiten rond het Belgische EU-voorzitterschap. De dvd is verkrijgbaar in de Infoshop.be van de federale overheid: www.infoshop.belgium.be. (VOC)