De Zweedse modeketen H&M zet zijn expansie voort. Na de opening van 250 winkels vorig jaar wil H&M dit jaar 240 nieuwe winkels openen.

Hennes & Mauritz wil het aantal winkels jaarlijks met 10 à 15 pct optrekken. Met de nieuwe openingen komt het totale aantal winkels op 2.200. De Zweedse modeketen vult opnieuw enkele witte vlekken op de kaart in.

Na de eerste filialen in Rusland, Libanon en in Peking het afgelopen jaar worden nu ook winkels in Zuid-Korea en Israël geopend. Zwaartepunt van de nieuwe openingen ligt in de VS, Groot-Brittannië, China, Frankrijk, Duitsland en Italië.

De nieuwe openingen worden ook weerspiegeld in de cijfers. De omzet steeg het afgelopen boekjaar (dat eindigde op 30 november) met 15 pct tot 101,4 miljard kroon (bijna 9,9 miljard euro), met een winst van 16,38 miljard kroon. (+7,1 pct). (WDM)