"Als er niets verandert, stevenen we af op een catastrofe", zegt Jean-Claude Tintin, topman van Belgocontrol, donderdag in De Tijd en De Morgen. "Dit jaar zullen we voor bijna 35 miljoen diensten leveren waarvoor we geen vergoeding mogen aanrekenen. We kunnen dit niet lang meer volhouden."

Het grootste gat bij Belgocontrol, het overheidsbedrijf dat verantwoordelijk is voor de luchtverkeersleiding in het Belgische luchtruim en op de Belgische luchthavens, wordt geslagen door de ATC- of verkeersleidingsdiensten die het bedrijf aan de vier regionale luchthavens levert.

 "Die kosten ons in 2010 meer dan 21 miljoen euro", legt Tintin uit. Bij zijn oprichting in 1998 kreeg Belgocontrol de verplichting alle ATC-diensten die de vier luchthavens tot dan toe hadden gekregen gratis te blijven leveren. Belgocontrol mag enkel kosten aanrekenen voor de extra trafiek die er na die datum bij kwam.

Daarnaast zijn er twee dossiers die al jaren aanslepen. Het eerste is dat van de tarieven voor het navigeren van vliegtuigen op Brussels Airport. Die zijn sinds 2003 niet meer aangepast. "We mochten ze zelfs niet indexeren", zegt Tintin. Daarenboven krijgt Belgocontrol ook geen vergoeding voor uitzonderlijke vluchten als staatsbezoeken of humanitaire operaties. (NAJ)