(Belga) Eén op de twee Belgen heeft al eens een namaakproduct gekocht. De frequentste kopers zijn Vlamingen (64 procent), jongeren (57 pct) en lagere sociale klassen (54 pct). Dat laat het studiebureau Ipsos donderdag weten. Het onderzocht de houding van de Belgen tegenover namaakproducten en de mogelijke remmingen om hen te doen afzien van de aankoop van namaakproducten.
Zowat 1.000 respondenten vulden in augustus 2006 de online enquête in. Van de 51 pct van de Belgen die ooit namaakproducten kocht, deed 26 pct dat tijdens een vakantie in het buitenland en 23 pct in eigen land. Bij de soorten namaakproducten die worden aangekocht, scoren kledij (66 pct), parfum en cosmetica (33 pct) en lederwaren (20 pct) het hoogst. Wanneer gevraagd werd naar welk namaakproduct de Belg zou kopen indien het aangeboden zou worden, staan kledij, schoenen en lederwaren het hoogst op het verlanglijstje. Er zijn verschillende maatregelen die de aankoop van namaakproducten zouden verhinderen. Hieronder kunnen de repressieve maatregelen die een nadruk leggen op de criminalisering van het gedrag het meest effect hebben. De repressieve maatregelen zijn het betalen van boetes (43 pct), het wijzen op de link met de criminele netwerken (40 pct) en een gevangenisstraf (38 pct). (svr)