NMBS-klanten vinden nog steeds dat de stiptheid van de treinen niet voldoet. Dat blijkt uit een rondvraag uit 2008 aan boord van de treinen en in de stations.
De Belgische spoorwegen scoren wel goed op het vlak van de kwaliteit van het NMBS-personeel en op de aankoop van het vervoerbewijs. De aspecten "stiptheid van de treinen" en "frequentie van de treinen" halen "zoals verwacht" de laagste scores met respectievelijk 46 en 58 procent.

Er is duidelijk werk aan de winkel, want uit statistieken van infrastructuurbeheerder Infrabel blijkt dat de stiptheid van de treinen in het eerste trimester van 2009 onder de 90 procent lag, een daling met 2 procentpunt in vergelijking met vorig jaar.

Ook de netheid in de stations en op de treinen kan beter volgens de klanten. Ongeveer 64 procent van de reizigers geeft de netheid van de treinen minstens een 7 op 10, en 39 procent vindt dat de netheid in de stations beter kan.

De algemene waardering van de reizigers is met meer dan 6 procent gedaald: nog slechts 71 procent geeft de NMBS minstens 7 op 10. (BEH)