Acht op de tien Belgen is gelukkig op het werk
BRUSSEL - Bijna acht op de tien werknemers voelen zich goed op hun werk. Zeven op de tien Belgen zijn tevreden over het bedrijf waar ze werken. Walen zijn gemiddeld meer tevreden over hun baan dan Vlamingen en Brusselaars.
Dat blijkt uit een rondvraag van Securex bij 1.667 personen, naar aanleiding van de eerste Sint-Valentijn voor Ondernemingen in de Brusselse regio. Volgens de peiling voelt bijna 79 procent van de ondervraagde werknemers zich goed op het werk. 71 procent is ,,tamelijk'' tot ,,volkomen'' tevreden zijn werkgever en 70 procent voelt zich betrokken bij zijn bedrijf. Daarnaast beweert 83 procent van de ondervraagden tevreden te zijn met zijn job.

Meer dan 85 procent van de ondervraagden ziet in het werk een manier om mensen te leren kennen. Ruim acht op de tien spreken over een goed contact met de collega’s. Bovendien voelen zeven op de tien werknemers zich gesteund door hun oversten, hoewel slechts 34 procent een vriendschappelijke relatie onderhoudt met hen.

Generatieverschil

Uit de studie blijkt ook dat er weinig verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, maar dat het generatieverschil wel duidelijk is. ,,Bij de leeftijdsgroep onder 30 jaar voelen 66 procent van de ondervraagden zich betrokken bij hun bedrijf, tegen 72 procent binnen de rest van de onderzochte groep'', luidt het.

Er zijn ook geografische verschillen. In Wallonië voelt men zich met 81 procent positieve antwoorden iets beter op het werk dan in Vlaanderen (78 pct) en Brussel (75 pct). Voorts is de jobtevredenheid in Wallonië (87 pct) groter dan in Brussel en Vlaanderen (81 pct) en voelen de werknemers in Wallonië zich meer betrokken bij hun job dan hun collega’s in Vlaanderen en in Brussel.

Hartvorm

De studie werd uitgevoerd naar aanleiding van de eerste Sint-Valentijn voor Ondernemingen, die vanzelfsprekend op 14 februari plaatsvindt. Het initiatief van het economisch weekblad Trends-Tendances en het pr-bureau Ogilvy, krijgt de steun van de overheid, die werknemers de kans wil geven hun bedrijf in de bloemetjes te zetten.

De organisatoren willen ook komaf maken met de gangbare opvatting dat ,,de onderneming in de eerste plaats het toneel zou zijn van conflicten, sociale spanningen en machtsstrijd''. Op de Sint-Valentijn voor Ondernemingen willen ze tonen dat ondernemingen de aanzet geven ,,tot zelfontplooiing, persoonlijke vooruitgang en het leggen van contacten''. De werknemers van het hotel Radisson SAS krijgen op die dag alvast een multicultureel ontbijt voorgeschoteld. Bij Siemens worden doosjes in hartvorm uitgedeeld.