Drie jaar na de lancering van digitale televisie in ons land, toont Test-Aankoop zich in zijn januarinummer sceptisch over het werkelijke voordeel voor de klant. De beloften zijn niet ingelost. De grote boosdoener is het gebrek aan concurrentie op de markt waardoor de consument geen keuzevrijheid heeft, aldus de consumentenorganisatie maandag in een persbericht.
Het grootste voordeel van digitale televisie, een betere beeld- en geluidskwaliteit, is gekoppeld aan de voorwaarde dat de consument niet enkel over een lcd- of plasmatoestel, maar ook over een homecinemasysteem beschikt, zo niet gaan de voordelen teniet. "Een ander voordeel is de toename van het aantal zenders. Vraag is in hoeverre deze zenders ook interessant zijn", werpt Test-Aankoop op.

"Digitale televisie brengt ontegensprekelijk diverse nadelen met zich mee. Dat is de schuld van de onmisbare decoder die het digitale signaal ontcijfert." De consumentenorganisatie noemt de prijs van de decoder, van 75 tot 399 euro naargelang de operator en het model, "sterk overdreven". Bovendien heeft de consument vaak geen keuze: hij moet de decoder van de provider kopen of huren. "Wie twee televisies in huis heeft moet voor elk tv-toestel een decoder hebben, waardoor de prijs wordt vermenigvuldigd", aldus Test-Aankoop.

Voor veel van de nadelen zijn de aanbieders zelf verantwoordelijk en zij hebben er geen belang bij om hieraan te verhelpen. Zo klaagt Test-Aankoop aan dat de consument voor een abonnement op Belgacom TV een telefoonabonnement bij Belgacom moet hebben. Abonnees van Belgacom TV kunnen niet opteren voor internet via de telefoonlijn of via een andere leverancier dan Belgacom.

Test-Aankoop heeft tot slot vragen bij de praktijk dat bepaalde operatoren een verouderde decoder met harde schijf aanbieden en supplementen aanrekenen om basisfuncties van die harde schijf te kunnen benutten.

"Om die problemen weg te werken zal er wellicht echte, georganiseerde concurrentie moeten komen, zowel op het vlak van kabel en adsl als wat de digitale transmissie via antenne of satelliet betreft", aldus Test-Aankoop.

Omdat de minder kapitaalkrachtige consument uit de boot dreigt te vallen, vraagt Test-Aankoop aan de regionale regeringen de decretale bepaling van een basispakket - met daarin de nationale openbare omroepen en de belangrijkste commerciële zenders - dat alle dienstenverdelers moeten aanbieden.

Dit pakket mag voor Test-Aankoop niet worden versleuteld, zodat het kan bekeken worden op eender welke decoder. "Het ongecodeerde aanbod van INDI, de enige kabeloperator die de meest populaire zenders ongecodeerd digitaal op de kabel zet, dient als voorbeeld gevolgd te worden", aldus de consumentenorganisatie.