(Belga) De Duitse brouwer Bitburger wil een eigen keten van cafés uitbouwen naar model van onder meer fastfoodketen McDonalds. Dat zegt de topman van de brouwerij woensdag in de Duitse krant Handelsblatt.
Bitburger is de nummer drie op de Duitse markt na het Duitse Radeberger en Inbev. De brouwer heeft ongeveer 75.000 bars en restaurants onder contract in Duitsland die de verschillende bieren van de groep, waaronder Bittburger zelf, serveren. Maar die zaken zijn geen eigendom van de brouwer. Daarom wil de brouwer het model invoeren dat het in Groot-Brittannië hanteert. Daar heeft Bitburger wel café's en restaurants in de portefeuille. "We willen onze restauranthouders van de voordelen laten genieten die we zouden hebben als groot bedrijf", zei topman Peter Rikowski. Bij de Duitse restaurants is dergelijk eigenaarssysteem al ingeburgerd. Bij de Duitse cafés komt het evenwel niet vaak voor, in tegenstelling tot bijvoorbeeld België waar de brouwers wel etablissementen in de portefeuille hebben. In 2007 draaide het bedrijf een omzet van 700 miljoen euro. (THD)