BBC Worldwide, de commerciële arm van de Britse openbare omroep, en de populaire website MySpace hebben donderdag een samenwerkingsakkoord bekendgemaakt. Voortaan zullen op de website van het 'sociale netwerk' filmpjes beschikbaar zijn met fragmenten van verschillende BBC-programma's.
De filmpjes komen bij MySpace TV terecht, het video-gedeelte van de website. MySpace is eigendom van NewsCorp, het mediabedrijf van de Australische mediamagnaat Rupert Murdoch. De ongeveer 110 miljoen gebruikers van MySpace krijgen nu toegang tot fragmenten van populaire programma's zoals het autoprogramma Top Gear en de serie Doctor Who.

Elk filmpje zal ongeveer drie minuten duren. Eerder sloot de BBC al een gelijkaardig akkoord af met MySpace-concurrent YouTube dat eigendom is van dotcombedrijf Google. Het Googlefiliaal is marktleider voor MySpace op het vlak van videoclips op het internet. Financiële details van de deal zijn niet bekend.

Beide bedrijven zullen de opbrengsten uit reclame delen. Door de samenwerking zitten Murdoch en de BBC opnieuw samen rond de tafel. De relatie tussen beiden is niet echt hartelijk te noemen. Murdoch participeert zelf in BBC-concurent BSkyB. Eerder haalde hij zich in 1994 de woede van de BBC op de hals door de omroep uit het uitzendpakket van zijn Star TV voor China te kegelen.