De klachtenregen over de nieuwe dienstregeling bij het spoor is in intensiteit verminderd, maar de klachten blijven wel aan een hoog tempo binnenlopen. Dat zegt Guido Herman, de ombudsman bij de NMBS. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) verzamelde sinds de aankondiging van de nieuwe dienstregeling 1.100 klachten.
Zowel ombudsman Herman als de NMBS zelf zegt dat de piek van het aantal klachten voorbij is. "Toch blijven de klachten aan een hoog tempo binnenkomen", zegt Herman. "Vooral rond de probleemlijnen Antwerpen-Brussel, Leuven-Mechelen en Turnhout-Brussel blijft het ritme aanhouden." Volgens de ombudsman hebben de meeste klachten betrekking op vertragingen en beschikbaarheid van plaatsen of treinen. "Op de lijn Turnhout-Brussel gaan ze vooral over de aansluitingsproblematiek in Berchem", zegt Herman. "Om dat op te lossen, wordt er nog onderhandeld met de NMBS."