Steeds meer Vlaamse gezinnen voelen zich onzeker over de toekomst en beginnen te besparen. Vooral de kledingboetieks en restaurants ondervinden dat aan den lijve.
Dat schrijven Het Nieuwsblad en Het Volk zaterdag. De voorbije jaren bleven de uitgaven maar stijgen. Aan die groei lijkt nu een einde gekomen.

"De uitgaven worden beïnvloed door de berichten over stijgende energie- en voedingsprijzen en de politieke instabiliteit", zegt Luc Ardies van Unizo-winkelraad. Een onderzoek dat hij bij de kleding- en schoenenboetieks uitvoerde, toont dat die in oktober een gevoelige verkoopsdaling kenden.

Vooral bij de schoenenverkopers zijn de gouden jaren achter de rug. "Vorig jaar kochten de vrouwen eerst een nieuw tenue, en dan bijpassende laarzen. Nu komen ze hun nieuwe outfit kiezen met die oude laarzen aan", zegt een winkelier.

Voedingszaken merken dan weer dat de consumenten nog meer dan vroeger voor huismerken kiezen. Ook reisbureaus zien een aarzeling in de boekingen. Alleen de verkoop van luxeproducten lijkt niet te lijden te hebben.