De Duitse bestuurders van goederentreinen zijn donderdag begonnen aan een tweedaagse staking. Vakbondsleiders weigerden terug te keren naar de onderhandelingstafel, zolang Deutsche Bahn (DB) niet met een aanzienlijk verbeterd cao-aanbod over de brug komt. De bonden vragen een loonsverhoging en aparte contracten voor treinbestuurders.
'We verwachten dat het goederenvervoer ernstige gevolgen zal ondervinden', aldus Claus Weselsky van de militante vakbond GDL. Hij zei ook dat als DB niet ingaat op de eis voor aparte arbeidscontracten voor de 19.600 treinbestuurders en een loonsverhoging, nieuwe stakingen volgende week ook opnieuw het passagiersvervoer kunnen treffen.

Weselsky geeft wel toe dat zijn vakbond niet het hele goederenvervoer kan lamleggen, omdat 45 procent van de bestuurders tot een andere vakbond behoort.

Volgens Jurgen Thumann van de Confederatie van de Duitse Industrie (BDI) kan de staking er wel voor zorgen dat heel wat bedrijven stilvallen. GDL houdt al sinds juli korte stakingen in het passagiersvervoer. Vorige vrijdag hief een rechtbank nog het verbod op op stakingen bij het goederen- en langeafstandsvervoer. Dat maakte de weg vrij voor acties van 15.000 bestuurders.