Russische maffia kraakt Belgisch internetbankieren
De rekeningen van een vijftiental Belgen met een internetaccount bij Argenta, Dexia en KBC werden dit jaar geplunderd door hackers van de Russische maffia. Bijkomende beveiliging heeft de fraude intussen gestopt.

'In de loop van het voorjaar hebben enkele klanten gemeld dat hun bankrekening werd leeggehaald. Iemand had zich toegang verschaft tot hun internetaccount', bevestigt Viviane Huybrecht van KBC. Hoe dat kon gebeuren, wordt momenteel onderzocht door de directie Financiële Criminaliteit van de federale politie en het federaal parket. Daar wil men alleen maar dat ze onlangs een dergelijk onderzoek opgestart hebben. Over welke bedragen het gaat of welke techniek de hackers gebruikten wordt angstvallig geheim gehouden.

De centrale systemen van de banken werden niet gekraakt. De hackers kregen dus wellicht toegang tot de gegevens van de klanten via hun persoonlijke pc's. 'Dat is specialistenwerk', zeggen speurders. 'Tot nu toe kregen we vaak te maken met de zogenaamde phishing -techniek. Daarbij wordt de website van banken zo goed mogelijk nagebootst. Zo goed, dat klanten bereid zijn er hun identiteitsgegevens aan toe te vertrouwen. Dat systeem wordt ook gebruikt om fraude te plegen aan de hand van gegevens van kredietkaarten. Nieuw is hier dat de hackers erin geslaagd zijn om het beveiligingssysteem met de persoonlijke toegangscode van de klanten te kraken.'

Gerechtelijk onderzoek moet nu de daders van deze nieuwe fraude identificeren. 'In het verleden bleek al dat de meest talentvolle hackers in Oekraïne te vinden zijn', zeggen speurders. 'Oekraïense krakers zijn er ooit in geslaagd om via het internet door te dringen tot de persoonlijke gegevens van gebruikers. Het resulteerde in een fraude met kredietkaarten, waar honderden mensen de dupe van werden. Dat lijkt verdacht veel op wat nu gebeurd is met dat internetbankieren'.

De Russische maffia heeft de techniek in huis om een dergelijke hacking te plegen. Begin dit jaar werden honderden klanten van de Zweedse bank Nordea het slachtoffer van computerfrauders. Dat gebeurde dankzij e-mails. In totaal werd toen 870.000 euro van bankrekeningen gehaald. Volgens Nordea trof in veel gevallen de klanten zelf schuld, omdat zij niet de nodige antivirussoftware geïnstalleerd hadden op hun computer.

In deze nieuwe zaak werden de getroffen klanten al vergoed door hun banken. De banken ontkennen dat ze op die manier probeerden om de zaak binnenskamers te houden. Intussen werd de beveiliging van de toegang tot hun sites voor internetbankieren opgedreven. Met succes blijkbaar, want sinds juni liepen geen nieuwe meldingen meer binnen van gekraakte bankrekeningen.