Audi-topman ontkent sluiting Brussel
Audi-topman Werner Widuckel is vandaag naar Brussel afgereisd om er de Audi-werknemers een hart onder de riem te steken. Er is hoegenaamd geen sprake van een sluiting van Audi Brussels. Integendeel, zegt Widuckel. De vakbonden zijn - enigszins - gerustgesteld.
'We investeren in deze fabriek, die van enorm strategisch belang is voor ons. We begrijpen niet waar die onheilspellende berichten vandaan komen. De topman van Porsche zit in de raad van toezicht en die heeft deze beslissing unaniem goedgekeurd.'

Afgelopen weken verscheen in het Duitse weekblad Der Spiegel een artikel over sportwagenbouwer Porsche. Die zou zijn belang in de groep Volkswagen willen opdrijven en zijn topman zou voorstander zijn van een sluiting van de Belgische autofabriek.

Volgens Widuckel heeft Brussel echter een mooie toekomst. 'Ik zie geen donkere wolken boven de fabriek. De zon schijnt', zei de topman op een persconferentie die binnen de fabrieksmuren plaats vond.

'We investeren zwaar in Brussel: 90 miljoen euro tussen 2007 en 2010. Zo maakt de vroegere plaatslagerij op dit moment plaats voor een volledig nieuwe en wordt de montage binnenkort gemoderniseerd.'

Nieuwe mensen

Er is ook geen sprake van een afbouw van het personeelsbestand, ging Widuckel verder. 'We hebben tachtig nieuwe mensen aangeworven, onder wie 30 bedienden. Tegen de komst van de Audi A1 zullen we 2.200 mensen tewerkstellen en dat aantal willen we consolideren.'

De Audi-topman noemt Audi Brussels een fabriek van enorm strategisch belang. 'We willen in 2008 meer dan een miljoen wagens bouwen en in 2009 nog een kwart meer. Dat kan niet zonder extra capaciteit. We mikken met de A1 ook op een nieuw segment. Deze fabriek heeft bovendien heel wat troeven: een grote traditie en flexibiliteit, hoge kwaliteit en snel aanpassingsvermogen.'

Volgens Widuckel wil Audi in 2007 zo'n 80.000 wagens bouwen in Brussel. In 2008 moeten dat er 80.000 tot 100.000 zijn, maar mogelijk ook veel meer. Veel hangt af van het succes van de Audi A1.

Vakbonden gerustgesteld
De tussenkomst van Widuckel stelt de vakbonden enigszins gerust. Ze beseffen wel dat de Audidirectie weinig impact heeft op een eventuele beslissing van Porsche om zijn belang te verhogen tot 51 procent. 'Maar de reactie van de Audidirectie is klaar en duidelijk', aldus Jan Vanderpoorten van de socialistische vakbond. 'Ze gaan ervoor, investeren en houden hun woord. Dat geeft hoop. Er komt bovendien personeel bij zodat we bij de start van de A1 op 2.200 vaste werknemers zitten. Veel zal overigens afhangen van het succes van de Audi A1.'

Volgens Vanderpoorten was er even stakingsdreiging. 'Je moet beseffen dat de klap van vorig jaar hier nog nazindert. Het trauma is nog niet verwerkt. Het is nog altijd een open wonde. De blijvers dachten dat ze opnieuw een keuze gemaakt hadden voor jaren. En dan komt zo’n bericht. Wij wilden ons daar als vakbond niet over uitspreken. Dat vonden wij de taak van de directie.'

'Stemming was bitter'

Ook Pascal Van Cauwenberghe van de christelijke vakbond is tevreden en gerustgesteld. 'De stemming was bitter, heel wat mensen geloofden er niet meer in. We hebben daarom zelf aangedrongen op de komst van Widuckel. Hij heeft de beloofde investeringen nog maar eens bevestigd. Een deel is al uitgevoerd. De plaatslagerij is nu leeg en er komen nieuwe machines. Binnenkort wordt de 35 jaar ouder montageafdeling gemoderniseerd.' Stefaan Van Bockstaele van de liberale vakbond looft intussen de manier waarop Audi de zaak heeft aanpakt. 'Ten tijde van Volkswagen hadden we het met niets moeten stellen. Nu wordt er meteen duidelijk gecommuniceerd, een hele verbetering.'