(Belga) Een oververhitte frietketel lag zaterdagochtend rond 01.30 uur aan de oorzaak van een zware brand in een blok van vier woningen aan de Zandbergstraat in de wijk Termien in Genk. Dat maakte de lokale politie van Genk bekend. De bewoner van het huis waar het vuur uitbrak, is met lichte brandwonden naar het ziekenhuis overgebracht.
Het vuur was in het hoekhuis ontstaan. De bewoner had de frietketel aangezet en was dan achteraf in de zetel in slaap gevallen. Bij aankomst van de brandweer van Genk stonden de daken van twee woningen al in volle vuur. De vlammen hadden zich via het doorlopende dak ook al een weg gebaand naar het derde huis. De bewoner kon tijdig zijn huis verlaten en liep brandwonden aan zijn hand op. Omwille van de omvang van de brand riep Genk de versterking in van de brandweer van Hasselt. De spuitgasten konden niet verhinderen dat twee woningen volledig uitbrandden. Het derde huis is ook onbewoonbaar. Omdat de oorzaak van de brand duidelijk was, stuurde het Tongerse parket geen branddeskundige ter plaatse. (WDM)