Duizend reizigers krijgen compensatie voor late trein
BRUSSEL - Zo'n 1.500 reizigers hebben bij de NMBS een eenmalige compensatie aangevraagd omdat hun trein vertraging had. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS, zo schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg dinsdag. 'Iets meer dan 1.000 klachten waren gegrond', zegt Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS.
Als een trein in een half jaar 25 keer een kwartier vertraging heeft, krijgt de reiziger 10 procent terug van de prijs van zijn ticket of van een deel van zijn abonnement. Wie twee uur op de trein heeft moeten wachten, krijgt de helft van de prijs terug.

Sinds 1 september van vorig jaar biedt de spoorwegmaatschappij reizigers de mogelijkheid om zo'n vergoeding aan te vragen. Heel wat mensen probeerden onterecht geld te recupereren. 'Liefst één klacht op de drie bleek ongegrond', zegt Descheemaecker.

Treinreizigers mogen de komende dagen een terugbetaling verwachten. Goed voor in totaal meer dan 10.000 euro. De compensatie gebeurt onder de vorm van waardebons. De NMBS wil vanaf 1 januari 2008 de compensatiemaatregel versoepelen. Een klant krijgt dan een maximumvergoeding na 60 in plaats van 120 minuten vertraging.