,,Dit is een georganiseerde campagne tegen Citibank''
,,De reputatie van het bedrijf staat op het spel,, opende een bij wijlen emotionele topman José De Pénéranda (midden) de inderhaast bijeengeroepen persconferentie.Ivan Put
Foto: © ivan put
BRUSSEL - ,,Trop is te veel. We zijn gekwetst door de beschuldigingen., Soms emotioneel en met de cijfers in de hand probeert Citibank de aanhoudende aantijgingen tegen het kredietbeleid van de bank te ontkrachten.
SINDS de SP.A aankondigde dat het een meldpunt opent voor klachten tegen Citibank over consumentenkrediet, regende het beschuldigingen tegen de Amerikaanse bank. ,,In het begin waren we verrast door de kritiek en wilden we geen olie op het vuur gooien. Maar de storm gaat maar niet liggen. De reputatie van het bedrijf staat op het spel,, opende een bij wijlen emotionele topman José De Pénéranda de inderhaast bijeengeroepen persconferentie.

Daarin ontkende Citibank nogmaals alle aantijgingen tegen de bank. Zo zou de bank zich volgens de SP.A specifiek richten naar kwetsbare consumenten zoals werklozen. ,,We zoeken niet doelbewust werklozen, maar we sluiten hen niet uit,, verduidelijkte Schellinck. ,,Als uit onze erg verfijnde scoringstabellen blijkt dat ze de capaciteit hebben om hun krediet terug te betalen, dan worden ze aanvaard.,

En dat leidt niet tot overmatige wanbetalingen, blijkt uit de beschikbare marktgegevens. De Amerikaanse bank zegt dat er voor de hele sector ruim 240.000 meldingen zijn gedaan van een betalingsachterstand van ten minste drie maanden, waarvan een kleine 40.000 door Citibank. ,,Dat is 16 procent, in lijn met ons marktaandeel., Het proces om te bepalen of iemand in staat zal zijn terug te betalen, is bij Citibank immers volledig geautomatiseerd en loopt via drie verschillende budgetanalyses. Dat verklaart volgens de bank ook waarom sommige consumenten tot 50 procent van hun inkomen kunnen ontlenen. ,,Het inkomen van de klant is slechts een van drie analyses om de terugbetaalcapaciteit te berekenen. We bekijken het geheel van de scores.''

Citibank betwist ook dat de banken in de regel niet meer dan 33 procent van het inkomen van de klant ontlenen. ,,Dat cijfer klopt niet. Maar geen enkele bank zal u het echte cijfer meedelen. Onder druk van de publieke opinie zijn wij nu echter verplicht dat wel te doen,, benadrukt de bank.

Volgens Citibank is het ook niet mogelijk om via direct marketing specifiek werklozen aan te spreken. De bank wijst erop dat elke huur van lijsten voor direct marketing gebeurt met respect voor de privacywetgeving. Bovendien mikt Citibank met zijn campagnes op een doorsnede van hun klantenportefeuille. En die klantenportefeuille bevat een relatief klein percentage werklozen. ,,Werklozen maken ongeveer 5procent uit van de totale waarde van de kredieten en 8procent in aantallen. En daar zitten ook veel mensen tussen die pas na de kredietaanvraag werkloos worden.,

Ook het relatief beperkt aantal klachten uit het verleden, sterkt het vertrouwen van Citibank. De bank ontving sinds 2004 gemiddeld 55 klachten per jaar en dat voor 165.000 verkochte kredietproducten (DS 16maart).

Dat de controle volgens SP.A-kamerlid Hans Bonte niet streng genoeg is, vindt Citibank een vals argument. Zeker omdat de inspectie van de FOD Economie al sinds eind 2004 een grondig onderzoek is gestart. ,,Wij hebben de inspectie elke maand over de vloer en hebben in totaal al 3.000 contracten doorgefaxt.''

,,Of dat onderzoek gevolgen zal hebben, weet Citibank niet. ,,We hebben er al meer dan een jaar niets meer over gehoord. Maar op dit moment is er werkelijk niets dat zou kunnen leiden tot de intrekking van de kredietlicentie.,