Een Eurostar-treinstel van de NMBS staat al ruim vijf jaar buiten dienst in Vorst.

Spoor

De trein werd aangekocht in 1990 en was toen 38miljoen euro waard. Hij bleek vijf jaar geleden overbodig omdat de trafiek van de Eurostar tegenviel. De buitenkant van de trein is volgeklad met graffiti. Het interieur is zwaar toegetakeld door vandalen en zwervers die er beschutting kwamen zoeken. En voorts zijn er allerlei onderdelen gedemonteerd om andere treinen te depanneren.

In 1990 kochten de drie operatoren van de Eurostar (België, Frankrijk en Groot-Brittannië) samen 27 treinstellen voor de exploitatie van de Eurostar. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF kocht daar bovenop drie extra stellen. De NMBS kocht er ook nog één, verkocht het om belastingtechnische redenen meteen aan een leasingmaatschappij en huurde het treinstel terug, een sale & lease back-formule.

Die extra trein werd door de NMBS nodig geacht voor de massa reizigers die de Eurostar te verwerken zou krijgen. Maar het kwakkelende reizigersverkeer naar Londen heeft ertoe geleid dat het extra treinstel de voorbije vijf jaar niet meer heeft gereden. Dat terwijl het huurcontract gewoon doorliep.

'De huur voor al die jaren bedroeg 23.750.000 euro', zegt Peter Reekmans van Lijst Dedecker, die het probleem aankaart.

NMBS-woordvoerder Hugo Stevens geeft toe dat de trein stilstaat. 'Maar doordat we de trein de voorbije jaren konden gebruiken voor zijn wisselstukken, hebben de andere stellen nauwelijks problemen gekend.'

In 2010 loopt het leasingcontract van het bewuste treinstel af en wordt het weer helemaal eigendom van de NMBS. Hugo Stevens: 'We gaan het stel, dat overigens nog perfect kan rijden, verhuren aan Eurostar Groot-Brittannië. Dat de trein wat gehavend is, is niet zo erg. Alle Eurostar-treinen krijgen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant een grondige facelift.' (bdp)