Een gestegen kwartaalwinst was voor beleggers niet voldoende om Yahoo! het voordeel van de twijfel te geven.

Technologie

Twee maanden nadat Yahoo! een overnamebod van Microsoft van 44,6 miljard dollar afsloeg, zijn beleggers teleurgesteld dat het bedrijf niet met harde bewijzen voor de dag komt dat het veel meer waard is. Yahoo!, eigenaar van de tweede populairste zoekmotor op het internet, rapporteerde gisteren voor het eerst in twee jaar nog eens een gestegen kwartaalwinst en een prognose die in lijn lag met de verwachtingen. Investeerders hadden echter op nog veel sterkere cijfers gehoopt. De aandelen gingen tot bijna 3% lager.

De nettowinst in het eerste kwartaal steeg naar ruim 542 miljoen dollar, of 37dollarcent per aandeel. Zowat 401 miljoen dollar daarvan was afkomstig van de beursgang van de Chinese zoekrobot Alibaba, waar Yahoo! een belangrijke aandeelhouder van is. De omzet, exclusief verkoop die naar partnersites werd doorgespeeld, tikte af op 1,35 miljard dollar.

'De resultaten zijn middelmatig', zegt Larry Haverty van Gamco Investors. 'De enige manier om de business aan de gang te houden, is door ze te laten samensmelten met Microsoft.'

Ceo Jerry Yang van Yahoo! probeert aan te tonen dat zijn bedrijf in staat is om op eigen houtje te groeien als Microsoft zijn bod van 31dollar per aandeel niet optrekt. Maar terwijl de verkoop met 14% steeg, kon aartsrivaal Google een groei van 46% voorleggen. Yahoo!, dat nog drie dagen heeft om op Microsofts huidige bod in te gaan, zal nu onder meer druk komen te staan om met de verkoop in te stemmen.

Steve Ballmer, de ceo van Microsoft, heeft overigens al laten weten dat hij niet van plan is om met een hoger bod over de brug te komen. 'We bieden veel geld', zei Ballmer woensdag. 'Als de aandeelhouders van Yahoo! het bod smaken, is dat geweldig. Anders zijn we bereid om zonder Yahoo! door te gaan.' Microsoft, de grootste softwaremaker ter wereld, wil Yahoo! inlijven om Google bij te houden op de internetreclamemarkt. Die is zowat 41miljard dollar waard, zowat de helft daarvan komt van kleine zoekadvertenties. In maart was Google goed voor bijna 60% van alle Amerikaanse zoekopdrachten. Yahoo! handelde iets meer dan 21% van de zoekopdrachten af, Microsoft ruim 9%.

Voor het tweede kwartaal voorspelt Yahoo! een operationele winst van 425 tot 475 miljoen dollar. Analisten hadden gemiddeld op 456 miljoen dollar gerekend. De jaaromzet kan op maximaal 8miljard dollar aftikken. Het bedrijf ziet wel een terugval in internetadvertenties van banken en reisagentschappen door de economische malaise in de VS. Maar die daling wordt goedgemaakt door een verhoogde activiteit van de technologie- en telecomsector.

Na twee uur handel kon Yahoo! de schade op de beurs beperken tot 1,40% en stond het aandeel op 28,14 dollar. (bloomberg)