Tweetalig onderwijs maakt kleuters slimmer
Foto: MARC HERREMANS -VUM

Tweetalig onderwijs traint de hersenen van kleuters en maakt ze slimmer. Dat besluit UGent-doctoranda Evy Woumans in haar proefschrift. ‘Kleuters scoren beter op IQ-tests en krijgen meer inzicht in complexe situaties als ze tweetalig onderwijs krijgen.’

‘Kleuters in het tweetalig onderwijs worden slimmer. Ze scoren niet enkel beter op een gestandaardiseerde IQ-test, maar ontwikkelen ook cognitieve vaardigheden waardoor ze meer inzicht in complexe structuren krijgen’, zegt Evy Woumans van de Universiteit Gent.

Uit haar onderzoek blijkt dat kinderen in eentalig onderwijs 50 procent scoorden op de IQ-test terwijl kleuters in het tweetalig onderwijs 72 procent haalden.

De doctoranda onderzocht 54 kinderen in de derde kleuterklas van een Waalse school. De helft van de leerlingen volgde tweetalig immersieonderwijs, waar 50 procent van de vakken in een andere taal wordt gegeven, de andere helft eentalig onderwijs.

Vlaanderen hinkt achterop

De ouders van de kinderen moeten volgens de onderzoekster niet anders- of meertalig zijn. ‘De ouders van de kleuters spraken thuis enkel Frans. Afwisselen van talen in het onderwijs is dus voldoende om kinderen slimmer te maken’, zegt Woumans.

‘In Wallonië zijn er ongeveer 300 scholen waar kinderen 50 procent van de vakken in het Nederlands krijgen’, zegt professor Wouter Duyck, promotor van het onderzoek. ‘Er zijn zeer veel Vlaamse leerkrachten die naar Wallonië trekken om daar in het Nederlands te onderwijzen’, voegt Woumans toe.

‘Vlaanderen is zeker klaar voor het tweetalig immersieonderwijs. Momenteel worden er in 27 scholen al enkele uurtjes in een andere taal gegeven. Maar Wallonië staat veel verder. Vlaanderen hinkt achterop’, zegt Duyck.

Geen elitescholen

‘Aanvankelijk stond ik sceptisch tegenover de voordelen van tweetalig immersieonderwijs’, geeft de promotor toe. ‘Het onderzoek houdt echter rekening met zowel de sociaaleconomische situatie als de intelligentie van de leerlingen. De studie bewijst dat elke leerling voordeel haalt uit tweetalig onderwijs. De vrees voor het ontstaan van elitescholen is met andere woorden onterecht.’