‘NS en NMBS gaven Fyra onvoldoende onderhoud’
Foto: Photo News

Niet Fyra-bouwer AnsaldoBreda maar de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zijn schuldig aan het falende hogesnelheidsproject tussen Brussel en Amsterdam. Dat heeft de Italiaanse treinproducent vrijdag in een kort geding in het Nederlandse Utrecht gezegd. AnsaldoBreda wil via de rechter bereiken dat de NS en de NMBS de bestelde Fyra-treinen alsnog afnemen.

Dat de V250-treinstellen technische mankementen hadden, is volgens het bedrijf onvermijdelijk. Bij de bouw van ‘state of the art’ voertuigen zijn kinderziektes te verwachten. Volgens AnsaldoBreda zijn de Fyra-treinen veilig en zijn mankementen te verhelpen.

De NMBS en kort daarna de NS besloten onlangs om te stoppen met de Fyra, nadat winterweer had gezorgd voor grote vertragingen op het spoor. Volgens AnsaldoBreda deed de NS zelf niet genoeg om te voorkomen dat de treinen door sneeuwval en aanvriezing werden aangetast. De treinen hadden minder vaak en minder hard moeten rijden. Ook had de NS extra onderhoud moeten uitvoeren om vastgevroren ijs te verwijderen. Het Italiaanse bedrijf had die beschuldiging eerder ook al geuit.

De treinleverancier wil nu dat onafhankelijke onderzoekers de deugdelijkheid van de treinen gaan onderzoeken. Drie technische rapporten waarop de NS en NMBS de contractbeëindiging baseren, wil advocaat Hans de Savornin Lohman kunnen inzien. Zijn cliënt, topman Maurizio Manfelloto, kreeg geen inzage, ook niet toen hij half juni in de Tweede Kamer toelichting gaf op het debacle.

De NS wil dat de voorzieningenrechter alle eisen, waaronder afname van alle bestelde Fyra-treinen van treinproducent AnsaldoBreda, afwijst. Niet de NS maar de financiële tak van het spoorbedrijf de NSFinancialServices Company (NS FSC) in Ierland is verantwoordelijk voor de aankoop. Dit bedrijf zou nog wel bereid zijn om met de Italiaansetreinproducent in gesprek te gaan. De uitspraak is op woensdag 3 juli.