Topman spoorwaakhond: ‘Geen fouten gemaakt bij Fyra-debacle’
Foto: BELGA

De spoorwaakhond DVIS heeft geen fouten gemaakt in het Fyra-dossier. Dat zegt Thierry Breyne, de topman van de dienst, in een interview met Gazet Van Antwerpen en Het Belang Van Limburg.

Nadat vrijdag de NMBS al besliste om het contract met treinfabrikant AnsaldoBreda op te zeggen, trokken gisteren ook de Nederlandse Spoorwegen zich terug. Zowel in België als in Nederland wil de politieke wereld nu een onderzoek naar het debacle.

Staatssecretaris Melchior Wathelet heeft al aangekondigd dat hij de rol van spoorwaakhond DVIS zal onderzoeken. ‘De instantie wordt al elk jaar doorgelicht door de European Railway Agency (ERA). Maar ik wil zelf weten waarom de directie nog vragen had bij het toekennen van het voorlopige attest’, aldus Wathelet.

‘Iedereen die betrokken was bij de aanschaf van deze treinen heeft fouten gemaakt’, zegt NMBS-topman Marc Descheemaecker, die zegt dat hij geen risico genomen heeft en dat alle elementen op tafel lagen om de trein te laten rijden.

Descheemaecker wijst daarbij naar de homologatie die de trein had van de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS) die in september vorig jaar het licht op groen zette.

Volgens de topman van DVIS heeft ook zijn dienst geen fouten gemaakt. ‘We hebben ons gebaseerd op een rapport van het Nederlandse expertisebureau Lloyd en daarna een voorlopige goedkeuring gegeven voor de Fyra,’ klinkt het in Gazet Van Antwerpen.

Volgens Breyne had AnsaldoBreda alle vereiste certificaten van Europa om de Fyra te laten rijden en gaf DVIS bewust een tijdelijke vergunning omdat er twijfels waren over het zogenaamde GSM-Rail-systeem. ‘Over veiligheid en design waren er geen opmerkingen’, aldus Breyne

Breyne benadrukt nog een keer dat DVIS de Fyra onmiddellijk een rijverbod heeft opgelegd nadat in januari een bodemplaat was losgekomen.