Wathelet: ‘Alle Belgische luchthavens zullen meer moeten betalen’
Archiefbeeld Foto: BELGA

Alle luchthavens die gebruikmaken van de diensten van Belgocontrol, de beheerder van het Belgische luchtruim, zullen meer moeten betalen Dat verklaarde staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) op Bel-RTL. Dat is een van de maatregelen die de financiën van de beheerder weer gezond moeten maken.

Begin deze week trokken de toplui van Belgocontrol in een brief aan de regering aan de alarmbel. Het autonoom overheidsbedrijf sloot 2012 af met een verlies van 13 miljoen euro en vreest vanaf 2014 zijn financiering niet meer te kunnen verzekeren.

Over de financiering van Belgocontrol wordt ook communautair gebakkeleid, waarbij de concurrentie tussen de luchthavens speelt. In het noorden van het land vinden sommigen dat de Waalse luchthavens Luik en Charleroi een te kleine vergoeding betalen in vergelijking met Zaventem. Volgens Wathelet is dit slechts ‘gedeeltelijk waar’. Zo wijst hij erop dat de Vlaamse luchthavens vandaag nog minder betalen dan de Waalse.

‘Alle luchthavens zullen meer moeten betalen voor de diensten van Belgocontrol’, kondigde de staatssecretaris aan. Daarnaast moet ook het systeem van vrijgestelde vluchten herzien worden. Dat zijn vluchten die gratis moeten gebeuren.

Eigen werking verbeteren

Belgocontrol zal ook het eigen beheer moeten verbeteren om financiën opnieuw gezond te krijgen. Het is enkel met al deze maatregelen dat de beheerder van het luchtruim zijn financiën opnieuw op orde kan krijgen.

De financiële problemen van Belgocontrol zijn niet nieuw. Ze houden onder meer verband met de Europese regels die voorschrijven dat de luchtcontrole voor officiële vluchten gratis moet gebeuren.

Daarnaast worden ook de vergoedingen van de luchthaven van Zaventem niet meer geïndexeerd sinds 2001. De verdeling van de lasten van het luchtruimbeheer werd in 1989 vastgelegd in een samenwerkingsakkoord. Onderhandelingen over een herziening hebben nog niet tot resultaten geleid.