Phishingfraude in opmars
Foto: HN

Het aantal fraudes met internetbankieren blijft stijgen, zowel in aantal als volume. Dat blijkt uit cijfers van Febelfin, de federatie van de financiële sector. De toename is vooral een gevolg van meer phishingfraude.

In het eerste kwartaal waren er 473 gevallen van fraude met internetbankieren, waarbij 1,27 miljoen euro werd ontvreemd. Over het hele jaar 2012 werd bij 1.003 fraudegevallen bijna 3 miljoen euro buitgemaakt.

Bij phishingfraude sturen de fraudeurs de klanten eerst e-mails, zogezegd in naam van de bank, waarin ze hen vragen een aantal gegevens door te geven.

Vervolgens nemen ze vaak telefonisch contact op en geven ze zich uit voor een medewerker van de bank, waarbij ze de code vragen. Daarmee wordt dan geld overgeschreven van de rekening van de klant.

Dat phishingfraude steeds hogere toppen scheert heeft te maken met een zekere professionalisering bij de fraudeurs, meent men bij Febelfin. 'Voorheen waren phishing-mails in schabouwelijk Nederlands opgesteld. Nu zien ze eruit alsof ze inderdaad van je bank komen', aldus een Febelfin-woordvoerster.

Daarom benadrukt Febelfin nog eens nooit codes voor internetbankieren door te geven indien iemand daar om vraagt. Febelfin wijst er ook op het aantal fraudegevallen miniem blijft in vergelijking met het aantal internetbankierensessies.