merken Consumenten beschouwen Miele, Nokia, Fortis en Dash als betrouwbare merken.

Dat blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift Reader's Digest bij zijn lezers. In België werden Miele, Nokia, Canon, Neckermann, Fortis en Dash gekozen als betrouwbaarste merk, organisatie of instelling.

Voor de zevende editie van de ,,European Trusted Brands, werden bijna 25.000 abonnees in vijftien Europese landen ondervraagd door Reader's Digest. In België waren dat zowat 945 lezers. ,,European Trusted Brands, wil uitzoeken in welke merken - binnen specifieke productcategorieën - de Europeanen het meest vertrouwen hebben.

In de categorieën kredietkaart, verzekeringsmaatschappij en lichaamsverzorging komen Visa, Axa en Nivea al zes jaar op rij in België als het betrouwbaarst uit de bus. Wat betreft de automerken, zegt de Belg in 2007 het meest te betrouwen op het Duitse Volkswagen. Als het op haarproducten aankomt, kiest hij voor Nivea. Dat doet hij ook voor lichaamsverzorging en cosmetica.

Volkswagen, Miele, Nokia, Canon, Visa, Nivea, Kellogg's en HP staan zelfs in drie of meer Europese landen op nummer één. De bedrijven kunnen het logo ,,Trusted Brand, een jaar lang op hun producten gebruiken.

Het vertrouwen in politici is in Europa heel laag: zowat 93procent van de Belgen zegt weinig tot geen vertrouwen te hebben in politici, terwijl het gemiddelde van alle ondervraagde landen op 92procent ligt.

De Belg heeft dan wel weer veel vertrouwen in dokters (92procent), brandweerlui (96procent) en leraars (78procent). Ongeveer 42procent zegt weinig tot geen vertrouwen te hebben in de politie.

Vorig jaar deed ook het reclamebureau Think/BBDO al een onderzoek naar de meest betrouwbare merken van ons land. Daaruit bleek dat onze landgenoten vooral de supermarktketen Colruyt aanzien als een merk dat zijn beloften houdt. Google kwam toen op twee, Aldi op drie.

Bij de minst betrouwbare zaten toen telecomoperatoren als Scarlet, Tele2 en Base. Ook Deutsche Bank kwam toen slecht uit het onderzoek. De bank pikte de uitslag niet en dreigde met een rechtszaak. Naar eigen zeggen had ze door het onderzoek 15miljoen euro schade geleden. (fpe)

www.rdtrustedbrands.com