luchtvaart De spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn mag de site Tempelhof niet overnemen.

Het stadsbestuur van Berlijn heeft maandag een voorstel van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, om de site Tempelhof over te nemen, verworpen. Daardoor moet de historische luchthaven van de Duitse hoofdstad haar deuren sluiten.

Tempelhof gaat dicht op 31 oktober 2008 om geen concurrent te zijn van de toekomstige grote luchthaven Berlin Brandenburg International (BBI), die vanaf 2011 alle vluchten van de Duitse hoofdstad voor haar rekening moet nemen. Dat meldt het stadsbestuur.

Deutsche Bahn wou de uitbating van Tempelhof, dat ideaal gelegen is, overnemen. Het zou er dan kleine zakenvliegtuigen ontvangen. Het project was verbonden met de bouw van een gezondheids- en conferentiecentrum van een Amerikaanse investeerder.

Tempelhof, de kleinste van de drie luchthavens van Berlijn, is nochtans een symbool van de geschiedenis van de stad. De luchthaven ontving ongeveer 630.000 passagiers in 2006 - tegenover bijna 12 miljoen voor de luchthaven Berlin-Tegel en 6 miljoen voor Berlin-Schönefeld - en is op twee na grootste gebouw ter wereld in oppervlakte, na het Pentagon en het presidentiële paleis van Boekarest.

Het bouwwerk heeft een lengte van 1,2 km en wordt beschouwd als een typisch symbool van nazi-architectuur. De historische luchthaven werd beroemd door de luchtbrug die West-Berlijn bevoorraadde ten tijde van de Koude Oorlog tussen 26 juni 1948 en 12 mei 1949.

De luchthaven groeide uit van een bescheiden houten gebouw in 1923 tot een luchthaven met meer dan 6 miljoen passagiers per jaar in de jaren zeventig. Daarna boette de luchthaven sterk aan belang in.