auto De GM-fabriek in het Duitse Bochum wordt een van de sites die de nieuwe Opel Astra gaan bouwen.

De toekomst van de Opelfabriek in Bochum lijkt verzekerd. Bochum zou immers een van de fabrieken worden die de opvolger gaan bouwen van de huidige Opel Astra. Dat schrijft het Duitse vakblad Auto Zeitung. Volgens het tijdschrift zou topman Carl-Peter Foster het nieuws vandaag bekendmaken op een persconferentie.

Momenteel zijn er vijf kandidaten die op de productie van de nieuwe wagen azen. Naast Bochum zijn dat Antwerpen, Gliwice (Polen), het Zweedse Trollhättan en Ellesmere Port in Groot-Brittannië. Auto Zeitung meent te weten dat bij vier daarvan de Astra van de band zal gaan rollen. Zeker één fabriek zal dus teleurgesteld moeten worden, maar wat de gevolgen daarvan zullen zijn, is nog niet meteen duidelijk.

De vakbonden van hun kant hebben altijd gezegd dat er geen enkele economische reden zou zijn om een fabriek definitief te sluiten. Maar er staat uiteraard een prijs op zo'n scenario. Om fabriekssluitingen bij Opel te vermijden, zou men al ingestemd hebben met kostenverlagingen ter waarde van 290 miljoen euro, vooral door arbeidsduurverlenging en het snoeien in premies. Het management zou echter een besparing van zeker 450 miljoen euro voor ogen hebben, schrijft Auto Zeitung.

,,Op dit moment hebben wij er nog absoluut geen zicht op welke fabrieken de Astra zullen binnenhalen,, zegt Luc Van Grinsven van het ACV. ,,De voorbije dagen is er vooral vergaderd over de overcapaciteit en wat we daaraan kunnen doen., Volgens de vakbondsman hebben de vijf kandidaten samen de capaciteit om 1,1miljoen Astra's te bouwen. Daarvan zouden er echter maar zo'n 750.000 een koper kunnen vinden.

Hoe dan ook zal de nieuwe Astra sowieso met minder mensen gebouwd worden dan het huidige model. De nieuwe wagen is technisch immers op zo'n manier geconcipieerd dat hij sneller en eenvoudiger in elkaar te schroeven is. ABVV-afgevaardigde Rudi Kennes liet in dat opzicht al optekenen dat Opel Antwerpen het tegen 2010 met ongeveer 1.200 personeelsleden minder zal moeten stellen. Van de huidige 4.400 mensen zouden er nog 3.200 overblijven.

Vandaag zitten de vakbonden en directie van GM opnieuw rond de tafel over de Astra. (fpe)